Annons:
5 anledningar till att bära ditt barn - bärcoachen Ulrika Casselbrant guidar

5 anledningar till att bära ditt barn - bärcoachen Ulrika Casselbrant guidar

Många barn är tydliga med att de vill vara nära, helst dygnet runt den första tiden. Även de barn som inte skriker så fort man lägger ner dem har stora fördelar av att vara fysiskt nära. Vi har pratat med Bärabarn-coachen Ulrika Casselbrant, som driver narabebis.se, om det. Här ger hon dig anledningarna till varför ditt barn bör spendera en stor del av sin tid i din famn.

1.  Mindre skrik

Barn som skriker blir ofta lugna av att man plockar upp dem och går runt med de en stund. Det vet de flesta småbarnsföräldrar om. Barnet blir tillfreds av att vara nära, känna din lukt och höra ditt hjärta samtidigt som ni är i rörelse. Forskning visar att barn som ofta blir burna skriker i mindre omfattning och är nöjdare. När barnet är nära slappnar både barn och bärare av. Att vara i rörelse är kanon för välbefinnandet, både för liten och stor.

Har ditt barn svårt att komma till ro? Testa amning/flaskmatning i sjal eller sele, gärna hud mot hud.

2. “Knarka bebis”

I Jämtland säger man “sytta” – att få gosa eller närhetstanka bebis. Vi är nog många som känner igen oss i känslan att vilja skaffa ytterligare några barn bara för att få lukta på och gosa med ett litet knyte på bröstet. När barnet är i din famn, särskilt hud mot hud, utsöndras hormonet oxytocin hos er båda. Det gör oss lugna, medverkar till trygg anknytning och sätter igång utdrivningsreflexen vid amning. Att bära barn i armarna, sjal eller bärsele får både barn och bärare att bada i hormoner som främjar anknytningen och kroppens lugn- och rosystem. Barn har en förväntan på att få stora doser av trygghet och välbefinnande i din famn och det hjälper bland annat barnets hjärna att utveckla skydd mot stress.

3. Nära barn ger trygga barn

Har du barnet i bärsjal, bärsele eller i armarna är det lättare att uppfatta barnets tidiga signaler, som t.ex. hunger. Barnet kan signalera utan att skrika och det skapar en trygg förväntan hos barnet att dess behov blir tillgodosedda.

I din famn har barnet möjlighet att delta i det sociala samspelet på sina villkor. När det blir för mycket intryck, som när tanten på gatan vill gulla, kan barnet dyka in i din famn och tanka trygghet. När det sedan är redo för nya intryck kikar det fram igen. Barns förväntan att få vara nära vill jag påstå ligger i våra gener. Genom historien har barn som visat behov av närhet haft störst chans att överleva. Förr kunde en sabeltandad tiger lura runt hörnet, men även om det inte är så idag vet inte ditt barns instinker om det. Där du är finns tryggheten.

4. Låter dig landa i föräldraskapet – enklare vardag

Att blir förälder är stort. Hur gör man och vad vill jag? Förutom att du tillgodoser barnets behov av närhet när du bär det lär du samtidigt känna barnet, dess behov och dig själv som förälder. Närheten ger oxytocin vilket är smart då det får de föräldrar som drabbas av nedstämdhet eller förlossningsdepression att snabbare komma tillbaka på banan.

I bärsjal och bärsele får du armarna fria samtidigt som barnet är nära, och du kan ta dig fram överallt. Du kan även enklare göra sådant du gjorde innan barnet föddes. Själv upptäckte jag bärandet då en kurskamrat hade med sin bebis i bärsjal under en tredagarskurs. Barnet hängde nöjt med i sjalen varje dag och jag tänkte att det här med sjal måste ju vara grejen.

Själv vet jag inte hur jag skulle klarat av att ta hand om en bebis och en tvååring om jag inte burit den yngsta. Med lillebror i sjal eller sele kunde jag tillgodose det större barnets behov samtidigt som bebis var nöjd och vi fick massor av mys.

5. Toppen för kroppen

Barnet tränar både balans och motorik när det blir buret. I och med att barnet spenderar mindre tid liggandes på rygg minskar risken för att det ska utveckla sned eller platt huvudform.

Att bära barnet i dina armar ger ett bärande där barnet är med och styr hur det vill bli buret. För att få fria armar kompletterar många av oss armbärandet med att bära i sjal och bärsele.

Bär gärna ditt barn både i dina armar och i olika bärdon. Gärna både på mage, höft och rygg, anpassat efter barnets stabilitet. Bär du varierat aktiverar du olika muskelgrupper vilket är toppen för kroppen!

LÄS ÄVEN: De 7 populäraste bärsjalarna 

Ulrikas checklista när du ska bära ditt barn:

Andning – barnets ansikte är synligt och barnet har god cirkulation av luft. Minst två fingrars bredd mellan barnets haka och bröstkorg.
Pusshöjd – du når att pussa barnet på pannan/hjässan.
Upprätt och uppsikt – barnet sitter upprätt i sjalen/selen och du har det under uppsikt.
M-position – barnets knän högre än rumpan och barnets bäckenbotten är vinklad mot bäraren.
Tight – sjalen/selen sitter tight och ger lämpligt stöd för barnets rygg och nacke, samtidigt som den ger barnets rygg möjlighet att vara lätt rundad. En lite större bebis har ofta ryggen rak när den är vaken i sjalen/selen för att sedan kurva sin rygg när den slappnar av och till exempel somnar.

Ta också hänsyn till att barnet inte blir för varmt eller för kallt. Bär du ett litet barn utomhus på vintern kan du ha din jacka om dig och barnet. Det finns jackor och bärskydd anpassade efter att bära barn på både magen och ryggen. Använd broddar om du bär utomhus när det är halt.

Om Ulrika Casselbrant

Ulrika Casselbrant bor med sambo och två barn, 5 och 7 år, i Stockholm. Ulrika, som har en mastersexamen i Fri konst från Konstfack, har sedan 2012 låtit sin kreativitet och sitt driv ägnas åt ett utforskande av ”verktyg” som underlättar ett lyhört föräldraskap – bära barn, babypottning och babytecken.

Ulrika är utbildad bärabarn-coach och babypottnings-coach. Hon är även doula, fotograf och författare till böckerna Bebis på pottan, Potträning och Babytecken. Pågående bokprojekt är en bok om att bära barn. Beräknad utgivning 2017.

Ulrika föreläser, arrangerar kurser och workshops samt vägleder i bärande, babypottning, potträning och babytecken. 

LÄS ÄVEN: Lyssna upp ditt barns självkänsla istället för att prata upp den 
 

Här är Ulrikas hittills släppta böcker, du hittar dem hos Adlibris! 

Besök Ulrikas hemsida narabebis.se

Fotograf: Ulrika Casselbrant
Fotograf porträttbild av Ulrika: Marcus Lundstedt

LÄS ÄVEN: Så blir du en nära förälder 

 

Annons