Familj

Deklaration 2017 vad gäller datum skattekungen

Dags att deklarera, men vad gäller egentligen?

Har du också lite ångest över deklarationen? Då är du inte ensam. Den 21 mars kan man börja deklarera, har du koll på vad det är som gäller?

När deklarationen öppnar loggar cirka en miljoner svenskar in på Skatteverkets e-tjänst för att se om de får tillbaka något på skatten, eller om de kanske måste betala tillbaka något. Deklarerar man för fort utan att kontrollera att det är rätt uppgifter och om man har rätt att göra några avdrag är det lätt att gå miste om tusenlappar. Men att deklarera är inte alltid lätt. Beloppsgränser för avdrag om man pendlar fram och tillbaka till jobbet har förändrats och förra året försvann stora delar av pensionsavdragen. Många upplever också att det är svårt att veta hur man ska göra när man sålt en bostad. Hur stor del av skatten får man skjuta upp? Och hur mycket av förlusten är avdragsgill? Det är två exempel på frågor som förvirrar.

Vi har intervjuat Skattekungen.se som är en ny billig beräkningstjänst för deklaration som vänder sig till alla som deklarerar. De ger klarhet i vad som gäller för deklarationen 2017, alltså inkomståret 2016. Här kommer några frågor:

1. Vilka datum ska man hålla koll på för deklarationen?

21 mars Inkomstdeklaration 1 öppnar.

29 mars Skatteverket informerar om inkomstdeklaration 1.

5 april slutskattebesked.

14 april Skatteverket skickar ut inkomstdeklaration 1.

2 maj Du ska ha skickat in inkomstdeklaration 1.

3 maj sista dag att betala in belopp under 30 000.

15 juni Skatteverket skickar ut beslut om fastighetstaxering.

15 augusti andra delen av slutskattebeskeden att skickas ut.

2. Vad är det första man skall göra när det kommer till deklarationen?

– Du skall självklart alltid kontrollera att din arbetsgivare skickat in rätt uppgifter om din inkomst till Skatteverket. OM det är fel skall man så fort som möjligt kontakta sin arbetsgivare som får ändra felaktigheterna. Om din arbetsgivare inte svarar av någon anledning (till exempel om företaget gått i konkurs) rekommenderar vi att du ändrar de förifyllda uppgifterna och skriver en detaljerad beskrivning under ”övriga upplysningar”.

3. Jag pendlar fram och tillbaka till jobbet med bil, hur mycket kan jag få tillbaka?

– Det beror på vilken typ av bil du har, eftersom det är olika regler för tjänstebil och privat bil, samt på vilket drivmedel bilen går på. Dessutom krävs det att du sparar en viss tid per dag alternativt behöver bilen i yrket.

Ett exempel: jag sparar över 2h/dag på att åka bil istället för kommunalt, till jobbet är det 15 mil, jag jobbade 300 dagar förra året. Jag har en tjänstebil och den går på diesel.

15*300*6,5=29250. I detta fall är delen över 10 000 är avdragsgill. Om du då betalar 30 % skatt kommer du få tillbaka 5775kronor.

4. Om man sålt en bostad med vinst, hur stor blir egentligen skatten då?

– Vinstskatten på̊ bostäder är 22/30 som skatteverket uttrycker det. Vad det faktiskt betyder är att skattesatsen blir 22 % av ”underlaget”. Underlaget kallar vi den vinst som uppstår efter att man dragit bort kapitaltillskott, mäklararvoden, de avdrag som är tillåtna för värdehöjandereperationer och tillbyggnad.

5. Får man då göra avdrag med samma procentantal vid förlust?

– ­ Nja, tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Belopp upp till 100 000 är avdragsgilla med 30 % och belopp utöver det får man dra av med 21 %. För att kunna göra avdrag krävs det att man kan kvitta det mot inkomst av tjänst eller inkomst av kapital. Varför man valt att skilja på̊ 21 och 22 procentantal är en gåta, det får man fråga skatteverket om.

6. Förra året förändrades avdraget för pensionssparande, vad resulterade det i?

– Tidigare fick en privatperson dra av pensionssparande upp till 12 000 kronor per år, dvs. hade man en inkomstskatt på̊ 30 % fick man tillbaka 4000 på̊ skatten som ett incitament att spara till sin pension. Detta sänktes 2015 till 1 800 kronor/år, dvs. en skatteåterbäring på̊ 540 kr i samma exempel som ovan. 2016 är avdraget helt borta. Avdraget är, från de flesta pensionsinstitut, redan ifyllt i din inkomstdeklaration 1 och inget du behöver åtgärda aktivt. Tyvärr var det över 400 000 svenskar som missat detta under förra året som nu kommer att drabbas av dubbel beskattning.

7. Vad är det vanligaste felet som privatpersoner gör vid deklaration?

– Faktum är att det är de tre tjänster som vi antog att svenska folket borde ha problem med ,och därför skapade en tjänst för på skattekungen.se, som skatteverket själva informerat att man har mest bekymmer med. Alltså, de vanligaste felen som skatteverket upptäcker är vid avdrag till och från jobbet (i inkomstdeklaration 1), vid deklaration av försäljning av värdepapper (k4) och när man sålt en bostad (K5 eller K6 beroende på bostadstyp).

Hoppas ni fått lite mer klarhet om deklarationen och tack Skattekungen för att du rädde ut lite oklarheter åt oss!

Publicerad: 2016-03-22

Uppdaterad: 2017-03-26

Powered by Labrador CMS