Annons:
Fakta om mens

Fakta om mens

Vad betyder mens?
Ordet mens kommer från ordet meni som är latin och betyder måne. Månen går tretton varv runt jorden på ett år och lika många gånger har en kvinna mens, om hon har en 28-dagars menscykel. Visst låter det fint!
 
Menstruera mera! 
Hur fantastiskt är det inte att kvinnor har något alldeles eget som bara händer oss. Tvätta bort tabustämpeln - prata om mens och menstruation i fikarummet. Så kan vi en gång för alla ta död på alla fördomar om kvinnan och hennes menscykel!
 
Menopaus
Menopaus kallas den allra sista menstruationen. Klimakteriet eller övergångsåldern inträffar för de flesta kvinnor kring 45–50-årsåldern. För många är det en spännande tid när man kan sluta oroa sig för oönskade graviditeter. Men många får också besvär. Ett första tecken på övergångsåldern är förändrad menscykel.
 
Det finns mycket man kan göra i förebyggande och egenvårdssyfte, speciellt när det gäller kost och motion. Det finns också medicinsk hjälp för den som upplever svåra fysiska eller psykiska besvär.
 
Dagen före mens
Ofta mensvärk? Uppdatera medicinskåpet med muskelavslappnande och inflammationshämmande värktabletter med naproxen, ibuprofen eller dikolfenak som har bäst effekt mot mensvärk. Ta direkt när du får känningar för bästa effekt. Vill du bli gravid bör du istället använda värktabletter som innehåller paracetamol.
 
Mens dag 1
Mensvärk beror på att livmodern drar ihop sig för att stöta ut livmoderslemhinnan. Sammandragningarna gör att livmodermusklerna får mindre blod och syre – det orsakar smärtan. Fysisk aktivitet ökar blodflödet och syresättningen, även till livmodern.
 
Mens dag 2
Det är vanligt att man känner sig lite trött och mosig under mensens första dagar. Ta hand om dig själv, ta det lugnt och välj bekväma kläder.
 
Mens dag 3
Ibland känns det som det kommer floder med blod, men mängden blod per mensperiod är cirka tre matskedar. Resten är livmoderslemhinna och annan vätska.
 
Mens dag 4
Du kan träna som vanligt så länge det känns bra. Eller dra på dina skönaste mjukisbrallor och gå på en promenad! Fysisk aktivitet hjälper vid mensvärk, och får dig att tänka på annat.
 
Mens dag 5
Försök att slappna av och inte stressa! Även psykisk stress ökar spänning i musklerna och ger dig obehag.
 
Mens dag 6
En varm vetekudde eller varmvattenflaska kan vara skönt när det gör ont. Pröva att dra upp knäna mot magen när du ligger ner, i fosterläge kan livmodern lättare slappna av.
 
Mens dag 7
Kvinnor med rikliga blödningar under menstruationen kan behöva äta mer järnrik mat eller ta extra järntillskott. Järnrik mat är till exempel gröna grönsaker, lever, baljväxter, hirs och blodpudding.
Annons