Annons:
Knipövningar - så gör du!

Knipövningar - så gör du!

Knip, knip, knip efter förlossningen så stärker du muskulaturen i underlivet och minskar risken för att få urinläckage längre fram på grund av att muskulaturen är för slapp. Här får du veta tekniken.

Bäckenbottens muskler stödjer urinblåsan och urinröret. Slidan och ändtarmen ligger som en muskelplatta längst ner i botten och på insidan av bäckenet. Under förlossningen har de tänjts ut och man får en känsla av svullenhet, men redan de första dagarna efter förlossningen är det dags att börja öva bäckenbottenmusklerna. Det behövs även träning av mag-, sätes och lårmuskler som stabiliserar bäckenet.

Knip igen året efter förlossningen

Knipövningarna gör att musklerna återigen blir starka och smidiga. Utan träning kan känslan av ett mer öppet underliv kvarstå. Du kan göra knipövningar hela livet men första året efter förlossningen är extra viktigt då det kan ta upp till ett år för musklerna att återfå styrkan.

Tips!
Det är en fördel om man tränat på det redan under graviditeten eftersom det kan vara svårt att hitta musklerna så nära efter förlossningen.

Teknik - Så kniper du

En knipövning görs genom att du kniper med slidan. Tänk att du kniper ihop en stråle när du är på toaletten. Känn efter hur det känns i underlivet, strax under musklerna för urinblåsan känner du rätt muskler du ska använda vid dina knipövningar. Många spänner skinkan och låren vilket är fel, tänk att du drar upp slidan inifrån så ska du nog hitta rätt.

Tänk även på att knipa ihop underlivet varje gång du lyfter något tungt, exempelvis matkassar, bilbarnstolen och barnvagnsinsatsen. Träna varje dag, knipövningarna kan du göra var som helst, på bussen, jobbet eller hemma i soffan. Är du osäker på om du gör rätt, tala med din barnmorska.

Underlivet blir inte förstört av en vaginal förlossning men det är du som är huvudpersonen för att få bra muskler.

Källa: Barnmorska Madeleine Kilsbeck på minbebis.com

Annons