Annons:
Allt för föräldrar testar MinDoktor

Allt för föräldrar testar MinDoktor

Som förälder kan det vara ett pussel att få ihop vardagen och när ett barn eller man själv är sjuk kan det bli desto svårare. Behöver man ta med sig barnen till vårdcentralen för att träffa en läkare så kan det vara påfrestande, för både sjuka barn och föräldrar, att ta sig dit och att sitta i väntrummet. Men det finns bra alternativ till den fysiska vårdcentralen. Min Doktor är ett sådant. Genom att använda appen kan du träffa en läkare direkt i mobilen utan att lämna hemmet. Mimmie på Allt för föräldrars redaktion har testat!

I dagens stressade samhälle är det precis sådana här tjänster som behövs. Tjänster som underlättar vardagen och är enkla att använda utan att tumma på kvalité. Min Doktor ställer diagnos både för dig som vuxen eller för ditt barn från och med två års ålder. Tjänsten är dessutom tillgänglig dygnet runt - så använd tjänsten när det passar dig. En trygghet är även att Min Doktors läkare arbetar på sjukhus och andra vårdenheter när de inte tar emot patienter via Min Doktor.

Vi passade på att testa appen!

Jag började med att ladda ner appen, som finns både till iOS och till Android och är gratis att ladda ner till din mobiltelefon. Appen var väldigt informativ och tydlig, vilket gjorde att jag enkelt förstod vad jag skulle göra för att komma vidare. Jag loggade sen enkelt in med Mobilt Bank Id, och som ni ser på bilden ovan är det gratis för barn under 20 år. 

Min dotter som är tre år gammal hade ont i halsen så jag valde att söka vård för barn. Man får även möjlighet att se en liten film om hur tjänsten fungerar när man loggar in i appen - mycket smidigt! 

Som ni ser så hjälper Min Doktor till med många olika besvär. Här är en del av de symptom som Min Doktors läkare behandlar:

- Akne

- Allergi

- Bihålebesvär

- Borrelia

- Eksem och hudutslag

- Ont i halsen

- Födelsemärken

- Huvudvärk

- Ögoninflammation

 

När jag valt symptom kunde jag läsa lite om det, och fick sedan svara på olika frågor om hur och när symptom uppkom. Eftersom att det var första gången som jag sökte vård för min dotter hos Min Doktor så fick jag även besvara allmänna frågor om henne, precis som vid ett fysiskt läkarbesök. 

När jag besvarat alla frågorna fick jag träffa en läkare digitalt. Det skedde via en chattliknande funktion och om läkaren hade bedömt att det behövts så hade hen även bokat in ett videosamtal med oss.

Att man kan ladda upp bilder eller skicka med videosnuttar som man tagit med mobilkameran gör det enklare för läkaren att få en fullständig bild av besvär och ställa diagnos. Läkaren kan skriva ut medicin som man kan hämta ut direkt på sitt närmaste apotek. Dessutom kan man inom 4 dygn efter avslutat ärende höra av sig till samma läkare igen ifall man har frågor eller behöver ytterligare hjälp eller vård.

Jag tycker att appen var smidig, enkel att använda och vi fick bra hjälp av vår läkare. Det kändes tryggt och säkert, och jag rekommenderar alla att ladda ner den och ha den tillgänglig på sin telefon. Ungefär 70% av alla besök som sker på en vårdcentral går lika bra att diagnostisera digitalt och då är det smidigt att kunna besöka läkare direkt i appen.

Är ni nyfikna på att testa? Klicka HÄR för att ladda ner appen!

 

I samarbete med MinDoktor

Annons