Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jo tack efter

Skrivet av Nell
1 dag med arnikaomslag så var handen bra *ler* och nu har jag återhämtat mig lite efter semestern som jag gärna njutit längre av *ler* Robert red Gotlandsruss för första gången och blev helsåld. Tur att kompisen där har två som han kan rida på när vi är där igen.

Här kommer en bantad version av informationen om min huskurer. Jag tog bort sådan information om egenskaper och användningsområden som har med t.ex. kroniska sjukdomar att göra och har kvar det som är mer för akuts situationer till halavkuta situationer. Det blev för mycket annars men är du intresserad av hela listan så kan du gärna maila mig.

Kram på dig, här kommer lsitan på mitt husapotek och vet du vad jag har bara kommit till M så du får listan som den är nu så kompletterar jag senare med resten från M med egenskaper och användningsområden, du ser fortfarande vilka från M och framåt jag har men resten av infon saknas:

Örter:

Jag har efter örten skrivit i vilken form jag har örten och sedan har jag angivit örtens användningsområde men inte specifikt för den formen jag har angett utan allmänt för olika former som t.ex. salva, tinktur, olja, te mm.

Aloe - växten i kruka: hudproblem som akne, finnar, eksem, sår, solsveda, brännskador, laxermedel, magsår, virus-, bakterie- och svamphämmande mm.

Anis – frön: slemlösande vid t.ex. hosta och andra luftrörsbesvär, väderfördelande, kramplösande (bra i kolikte), bra för mag- och tarmbesvär, gallbesvär, aptitstimulerande, bra för dålig matsmältning, mjölkproduktionsstimulerande mm.

Arnika - tinktur, massageolja, salva: huvudvärk, muskelbesvär, ledbesvär, inflammation, stukningar, vrickningar, svårläkta sår, hemorrojder, insektsbett, brännskador, eksem, blodutgjutning, dämpar svullnad mm.

Basilika - växten i kruka samt krydda: lugnande, kramplösande, främjar matsmältningen, sammandragande (bra inför förlossningen), svettdrivande, febernedsättande, immunförsvarsstärkande, svampdödande, kramplösande (kan tillsättas i kolikte), bra mot hosta, förkylning, astma, feber mm.

Blåbär - i trädgården samt frysen: vid diarré, tarminfektioner, stoppa jäsningsprocesser i mag- och tarmsystemet, synstörningar, eksem, urinvägsproblem, sänka blodsockernivån, vid ödem, hemorrojder, åderbrock, allergi, smärtsam menstruation mm.

Brännässla - torkad för te: eksem, hudutslag, blåskatarr, led- och muskelbesvär, allergi, hösnuva, riklig menstruation, urindrivande vid ödem, blodsockersänkande, blodbildningsstimulerande, vid insektsbett mm.

Citron- färsk och på flaska: vid näsblod, för bättre upptagning av vitaminer, svårläkta sår, matsmältningsbesvär, stimulera aptiten, njursten, gallsten mm.

Citronmeliss - torkad som te och i trädgården: sömnbesvär, lugnande, kramplösande, väderfördelande, galldrivande, kronisk bronkit, virushämande vid t.ex. herpes, kan tillsättas kolikte, feber, förkylning mm.

Echinacea – tinktur: vid förkylning, immunstimulerande, allergihämmande, virus-, svamp-, parasit- och bakteriehämmande, hudinfektioner, svårläkta sår, halsinfektioner, tandköttsinfektioner mm.

Eukalyptus - som salva: hosta, förkylning, bihåleinflammation,, luftrörskatarr, astma mm.

Fläder – att införskaffa torkad för te: influensa, förkylning, svettdrivande, urindrivande, slemlösande, febernedsättande, bihåleinflammation, hosta mm.

Fänkål – frön: väderfördelande, tillsätts till kolikte, vid mag- tarmbesvär, främjar matsmältningen, vid diarré, mjölkproduktionsstimulerande, ögonbad, slemlösande, höstdämpande, antidepressiv, ödem mm.

Ginseng - som uppiggande flytande: uppiggande, prestationshöjande, immunförsvarsstärkande, stärker sexlusten, antidepressiv mm.

Guarana - flytande: som uppiggande, centralstimulerande.

Hallon – torkade blad för te samt i trädgården: inför och efter förlossning, torsk, diarré, utvärtes inflammationer, svårläkta sår

Honung – lugnade, sövande, balanserar kroppens syra, svampdödande, innehåller vitaminer, mineraler och aminosyror, antibakteriell, opastöriserad är antibiotisk Används för ögonbesvär, halsont, luftrörsbesvär, hosta, hösnuva, sömnstörningar, sår, svamp mm.

Ingefära - som krydda och färsk rot: illamående, åksjuka, yrsel, led- och muskelinflammationer och i inflammation i gallblåsan, svettökande, kramplösande kan även tillsättas till kolikte, väderfördelande, förkylning, hosta, feber, trötthet, bättra på blodcirkulationen, vid menskramp mm.

Kamomill - torkad för te: lugnande, antiinflammatorisk, antiseptisk, kramplösande, främjar matsmältningen, tillsätts kolikte, oro, spänningar, huvudvärk, sömnlöshet, matsmältningsbesvär, eksem, hudbesvär, feber, tandsprickning hos spädbarn, förkylning mm.

Kanel - som krydda: aptitstimulerande, matsmältningsbesvär, väderfördelande, livmoderstimulerande vid förlossning, candida, antibakteriell, antiseptisk, svampdödande, förkylning, bronkit, tarminfektioner, inälvsparasiter, blodcirkulationshöjande, anemi, sexlusthöjande, kräkningar mm.

Kardemumma - som krydda: förkylning, hosta, bronkit, astma, tappad röst, matsmältningsbesvär, kramplösande, aptitstimulerande, slemlösande, antiseptisk, centralstimulerande mm.

Kattmynta - torkade för te: kramplösande, väderfördelande, tillsätts till kolikte, aptitstimulerande, matsmältningsbesvär, diarré, förkylning, luftrörsbesvär, huvudvärk, sömnbesvär, hemorrojder, svårläkta sår mm.

Koriander – färsk i trädgården: aptitstimulerande, kramplösande, vid mag- och tarmbesvär, väderfördelande, diarré, matsmältningsbesvär, feber, UVI, hudutslag, brännskador, kräkningar, andningsbesvär, allergier, antiinflammatorisk mm.

Kryddnejlika – frö: antiseptisk mot bakterier, svampar och virus, smärtstillande vid infektioner, slemlösande, hostfrämjande, mot illamående, kräkning, magsår, sammandragande och bra för förlossningsarbete värmande, matsmältningsbesvär, parasiter, insektsbett, svettframkallande, feber, åksjuka, gasbesvär, antidepressivt mm.

Kummin – frö: väderfördelande, tillsätts i kolikte, kramplösande, värmande, menskramper, matsmältningsbesvär, tarmparasiter, gasbesvär, laxativ, lugnande för tarmen, mjölkproduktionsstimulerande, aptitstimulerande, cirkulationsproblem mm.

Lavendel - som massageolja: lugnande, avslappnande, liniment, smärtstillande, svårläkta sår mm.

Lindblom – tepåsar var det jag fick tag i senast: feber, svettdrivande, lugnande, kramplösande, sammandragande, inflammationshämmande, hosta, influensa mm.

Loppfrö – som tarmrensande, vid förstoppning.

Lök –färsk: förkylning, luftrörsbesvär, öroninflammation, matsmältningsbesvär, aptitstimulerande, diarré, tarminfektioner, maginfektioner, hjärtsjukdomar, parasiter, astma, renande mm.

Maskros - torkad för te:

Morot - färsk och som morotsjuice:

Nattljus - tillskott:

Nypon - färsk i trädgården:

Oliv - olja och som oliver:

Pepparmynta - torkad för te och i trädgården:

Persilja - fryst och i trädgården:

Ringblomma - som salva, olja, våtservetter, i trädgården som blomma att plocka och torka:

Rosmarin-krydda och i trädgården:

Rysk rot - tillskott: uppiggande

Rosenrot - tillskott: uppiggande

Röllika - torkad för te:

Salvia - torkad för te:

Svarta vinbär – i trädgården:

Timjan - krydda:

Vitlök - färsk/torkad:

Åkerfräken - torkad för te:

Homeopatiska medel i mitt husapotek:
Agropyron comp - tabl.
Apis/Zinnober comp - tabl.
Anis/thymus comp - salva, tabl. och sirap
Baptisia/Lachesis comp - flytande
Calendulaessens flytande
Chamomilla comp – stolpiller
Combudoron - spray
Cordiodoron – tabl.
Ferrum phosphoricum – tabl.
Gelsemium - flytande
Infludo - flytande
Oli Essenziali repellente Italiensk flytande sprayoljeblandning mot bl.a. fästingar och mygg

Övrigt:
Hemorol - stolpiller för hemorrojder
No mygg – spray, naturmedel mot mygg
Plantago – salva vid förkylning
Tea Trea oil- olja

« Tillbaka till trådstarten