Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nej, jag tror inte din familj har något gemensamt med denna familj i verkli

Skrivet av Blivande kontaktmamma
Det kanske låter så här, men jag skulle bli mycket förvånad om det vore så. Ett typexempel är att du, frivilligt, är inne och skriver på Föräldranätet. Ingen av dessa föräldrar skulle gå in här. Det finns helt enkelt inte ett sådant intresse av barn att de skulle kunna befinna sig här.

Att man missar vissa saker eller har svårt med att knyta sociala kontakter osv är en sak, att medvetet manipulera andra och alltid sko sig, aldrig bry sig om någon annan än sig själv och totalt ignorera sitt eget barn är knappast vad jag förknippar med AS, tex. Den ene föräldern är mycket smart och har inga problem med att knyta sociala kontakter, tyvärr bryts dessa tämligen omgående eftersom föräldern ifråga genast utnyttjar dem och "ger noll i retur". Även den andre föräldern utnyttjas. Pojken är också mycket tillgiven, numera. Han ser och tröstar min son när han slår sig, han kelar med våra djur och verkar inte ha problem med att knyta sociala kontakter. Problemet är mer att han inte lärt sig hur man "för sig". Sedan är det naturligtvis oerhört tacksamt att ha ett barn hemma som blir överlycklig vad man än gör: play doh lera, pick-nick, dragflygning, fotboll, baka, pyssla, bada osv. Han nästan flyger av lycka bara för att jag läser saga på kvällen och för att han får somna bredvid mig och får godnattkram och puss. Nu har han också börjat trotsa och bråka här, vilket visar hur trygg och hemma han känner sig!

Tack för att du tog dig tid, det är jättesnällt. Jag kan även förstå att du, och säkert många andra, tror att det rör sig om AS, DAMP osv, men tro mig, om du kände dessa människor skulle du förstå att det finns andra orsaker. Denna pojke tror jag kan växa upp och bli "problemfri", förutsatt att alla vi som finns i hans närhet ger honom det som saknas hemma.

Jag är ledsen att du inte fått den förståelse du behövt när det gäller dina problem, det är nog mycket vanligt och jag hoppas att du i framtiden ska möta mer förståelse och få mer stöd från omgivningen.

Kram

« Tillbaka till trådstarten