Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Försök komma till rätta med problemet

Skrivet av Våris
Det är ju inte särskilt schysst att sälja en kattunge som inte är rumsren och som är dålig i magen!!

Hur gamla är de nu? Jag låter inte mina kattungar gå fritt i huset förrän jag vet att de är rumsrena, innan dess är de i ett avskilt rum. Och när de är stora nog att gå fritt så ställer jag ut kattlådor i varje rum för att de inte ska ha så långt till toaletten. Precis som små barn så kan de glömma bort att de är kissnödiga när de leker och har kul, sedan är det bråttom. Det finns ju också bra katttoaletter med lock och filter, så kan du ha kristaller istället för kattsand, det tycker blir relativt luktfritt.
Om du ser en liten unge kissa eller bajsa på fel ställe, så lyft den genast till lådan och sätt den där. (Funkar bara om du tar den precis i gärningen). Du kan också prova att sätta dem i lådan precis efter de har ätit.
Hur är mamman med ungarna förresten, det är ju hon som egentligen ska lära dem att bli rumsrena. Går de aldrig på lådan, eller är det bara ibland det sker olyckor?

Angående den som är dålig i magen så behöver kattungar skonsam mat. Skippa burkmaten, och ge dem något lite bättre torrfoder som är anpassat till kattungar, tex R.C. Det är det enda jag ger mina kattungar, när de är små blöter jag upp det i vatten så att det blir som mjukmat. Håll dig till samma mat hela tiden, kattungar blir lätt dåliga i magen av att byta foder. En annan bra och skonsam diet för känsliga kattmagar är kokt fisk och ris.

Försök väga dem så att du ser att ingen är så dålig att den går ner i vikt, kattungar har ju inte så mycket att ta av. Har du vaccinerat och avmaskat dem? Avmaskade du mamman medan hon var dräktig?

Och låt dem inte flytta förrän de är helt friska och rumsrena. Minst 12 veckor ska de vara också.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv