Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

De är i ett avskilt rum

Skrivet av Linda
men vi släpper ut dem ibland för att de ska få lite mer utrymme att springa på. Och få se mer än just det rummets fyra väggar. Dörren är dock öppen in dit hela tiden så de kan gå dit och äta och uträtta sina behov i lådan.
Jag har sett att de går i lådan emellanåt men ibland bara skippar de det och kissar eller bajsar nån annanstans.

Vi har en kattlåda med lock....som det egentligen ska vara filter i och det hade vi till de förra katterna vi hade men jag har bara inte skaffat nytt sen dess.
Det är en fläkt i rummet(det är ett duschrum och pannrum de är i) och ventil i väggen så det luftas ju ordentligt därinne.


Ang. mat så har vi extremt dåligt med pengar just nu och måste spara in på minsta lilla grej...
Och RC är ju inte så billig kattmat direkt. Jag köpte det innan till dem och mamman....men kände sen att det blev alldeles för dyrt för vår ekonomi så jag började köpa billigade mat.
Ekonomiska och snåla svärmor tycker ju att man bara ska ge katter matrester så hon hade nog fått spader om jag nämt att vi köper torrfoder för 130 kr påsen.

De äter som hästar katterna och det går säkert åt 1 1/2 stor burk med friskies till 2 vuxna katter och 5 ungar varje dag. Så jag längtar verkligen tills de kommit härifrån för vår ekonomi går i kras pga all kattmat och kattsand som ska köpas.


Nej jag har inte avmaskat dem....men har tänkt göra det innan de kommer till sina respektive hem. Kan de få mask i magen även om de bara varit inomhus?...eller hur är det med sånt?
Trodde det var nåt de får när de är utomhus.

Kattlådor i varje rum är inte sån smart ide här...eftersom vi har en klåfingrig liten 1 åring som stoppar allt i munnen... :-0

Vaccinering har jag heller inte gjort och kommer inte att göra....det kostar en massa, vilket vi som sagt inte har råd med. Och sambon skulle aldrig acceptera att jag tog katterna till vetrinären för vaccinering m.m. Han är uppväxt på bondgård med vilda katter ute på gården...och dem tog de ju inte direkt till vetrinär utan allt sköttes av dem själva. De skulle aldrig få för sig att vaccinera, försäkra, avmaska osv....katter är inga familjemedlemmar i deras familj....utan nåt som håller mössen på gården borta bara.
Så jag och min sambo är från helt skilda världar.
Jag är inte van vid att höra om katter som vaccineras och försäkras...här på fN är första gången jag hört talas om att sånt görs på katter. Det är inget jag heller är uppväxt med.

12 veckors reglen är också helt ny för mig för vi har aldrig hämtat nån katt så sent som 12 veckor. Det kan inte vara så längesen det infördes?
För vi har alltid hämtat vid ca 8 veckor...under hela min uppväxt och jag har alltid hört att de ska vara minst 8 veckor...aldrig någonsin har jag hört talas om 12 veckor förrän jag tittade in på blocket för ett tag sen

Men en av katterna ska vara kvar här tills den är 11 veckor för familjen vill inte hämta den tidigare än så. En annan ville hämta sin redan då katten var 6 veckor men det stoppade jag och sa att hon skulle vänta tills åtminstone 8 veckor. Det gick hon med på....



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv