Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fisk...

Skrivet av Karin
... är alltså bara TILLFÄLLIG mat mot dålig mage. Näringsmässigt är det alldeles för dåligt för att kunna ges under mer än några få dagar. Jag tycker däremot att kokt torsk/pollock eller liknande vit fisk brukar fungera rätt bra. Så börja med det och ge till alla katterna för att vara säker på att den som har problem får i sig det. Blande gärna med kokt morot som stoppar väldigt bra och brukar vara populärt!

Sedan är det avmaskning NU som gäller. De vuxna katterna går ju ut och kattungar smittas av sina föräldrar! Även innekatter avmaskas alltid när de är små. Man kan få stora problem med små kattungemagar och mask! De skall avmaskas TVÅ gånger helst med Axilur eller liknande INNAN de flyttar. Men med dålig mage är det NU som gäller. Tänk på att mask faktiskt kan smitta till människa och dina barn kan få det i sig.

Sedan är 12 veckor SJÄLVKLART! Om man är mån om att katterna skall fungera i framtiden så behöver de dessa veckorna med sin mamma. Detta är VIKTIGT!!! Jag har själv haft katter när jag var liten som varit tagna från mamman vid 8-10 veckors ålder och det är inget kul med katter som snuttar på allt eller inte klarar att gå på lådan. Det är ju så att dina små inte lärt sig gå på lådan ordentligt, det skall de kunna när de flyttar... och allt annat som mamman lär dem.

Vad gäller mat, så ger du den sämsta mat som finns på marknaden. Att sedan byta emellan olika smaker/sorter gör att det blir katastrof. Själv byter jag LÅNGSAMT, dvs under ca en vecka när jag byter sort. Det går alltså inte att hatta mellan olika sorter. Som Lilla Ior skrev blir det sedan mycket billigare med BRA mat. Jahg skulle aldrig vilja ge mina katter sådan "skit", men sedan är jag också så ekonomisk att jag faktiskt väljer det som blir billigast. Vilket för mig innebär Iams eller RC.

Jag förstår att ni har olika syn på detta med katt, men tänk på att det skall vara katter som mår bra när de flyttar. Sedan skall de också vara fungerande katter som får vara kvar i sina hem. Om de kissar överallt, har problem med mask, dåliga magar, osäkerhet mm är inte det så självklart. De är ju faktiskt dina små "bebisar", du måste väl ändå önska dem det bästa!?

Om du lyssnar till de råd du fått så kan du säkert få kattungarna att må bra, men då får inte bara ekonomin styra. Det är ert ansvar, man får helt enkelt spara in på något annat... tyvärr... En av mina katter var hos veterinären för att hon spytt mycket. Detta gick på 1050:-. Hon är försäkrad, men självrisken ligger på 1200:- Alltså var det bara att betala... och vi har en MYCKET dålig ekonomi eftersom jag är hemma med våra barn (utan föräldrapenning eller några andra pengar) utan reserver.

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten