Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mins när jag lärde mig cykla

Skrivet av Ayhanza
Det var mitt i vintern jag fick cykel i födelsedags present 3 jan.. JÄTTE bra med snövallar att ramla i.. man lärde sig dessutom att styra och allt nräd et var hals så på sommaren gickd et som en dasn.. dessutom våran familj har aldrig haft någon bil så vi har ALLTID cyklat .. därav lärde jag mig hur och vart man cyklar på villket sätt .. många av mina kompisar ahde ingen aning hur man betädde sig i trafiken.. och de fikc ju heller inte ge sig ut på eget bevåg det fins ju eng räns för när barn är "mogna" för att cykla själva.. jag gjorde nog det ett par år tidigare.. jag tror gränsen är 12 år eller något liknande.. fram tills dess har man inte samma kordinatins förmåga och synen är på ett annat sätt mera "tunnelseende" altså man ser det som är rakt fram .. och tänker inte på det som kommer från sidan därav vänder barn på huvudet mycket vid övergångs ställena medans vi vuxna mera kikar lite åt varje håll! stödjul rekomenderas INTE av trafiksäkerhetsvärket eller andra som har med sådant att göra eftersom barnet kan svisha i fullfart ut i trafiken fast det inte alls är moget för det!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv