Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

samma problem-tips

Skrivet av Erika med Erik 30/9
Hej!
Precis samma sak hände med min son ungefär när han blev tre månader. Jag kan skriva långa uppsattser om vilka problem det har varit och hur jag försökt att lösa dem. Det finns andra med samma problem, kolla längre bak på dessa sidor så finner du likasinnande.
Här kommer några tips:
1. Amma på samma ställe och i lugn och ro, ingen tv eller massa människor som distraherar. Jag tycker att det är bäst att sitta med barnet liggande på en kudde, och ligger i nödfall när inget hjälper.
2. Se till att han ligger rätt, ofta måste man ha hjälp av pappan att lägga till bröstet och se till att hela barnet ligger på sidan, även höften. Är han alltför upprörd när han läggs till är det bättre att avbryta och gå ett varv eller två innan man försöker på nytt. Ju lugnare han är från början desto bättre.
3. Se till att näsan är fri och tvinga inte för då blir det värre.
4. Så fort han börjar sprattla tar jag upp honom så att han inte skall få panik. När han lugnat sig något brukar jag prova en gång till och är det inte bra då avbryter jag den omgången.
5. Försök mata så snart han vaknar och fortfarande är lite trött, då brukar det gå bättre.
6. På min son är det bättre att han äter "lagom ofta" så att han inte blir för otålig får då blir han lätt hysterisk innan utdrivningsreflexen kommit igång. På fm går det ofta 2 timmar mellan ammningarna medans på em vill ha ät oftare.
7. Var noga med sömnen, att han sover ca 3-4 timmar under dagen under 2-3 lurar.
8. Skriv upp klockslag när du ammar så blir det lättare att se hur ofta eller sällan han får mat oftast är det tillräckligt.

Jag har analyserat min son och kommit fram till att han uttrycker sin vilja att han inte vill ha mat just nu eller behov av att rapa eller bajsa på detta jobbiga sätt och att det emellanåt är en form av övertrötthet.
Kämpa på jag vet hur stressande det är när det enda man vill är att ge bröstet med all den goda mjölken och när barnet bara skriker. Mycket tärande och deprimerande. Ta mycket hjälp av din man se p2. Försök att vara lugna, det är ganska tärande på relationen.
När man har fått det att flyta några gånger verkar de lugna sig och det kan löpa problemfritt under några dagar och sedan kan bekymrena komma tillbaka igen. Eller som i mitt fall, sonen blir förkyld och får inte luft ordentligt och panik utbryter och man är tillbaka på ruta ett.
Kämpa på och lycka till!!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv