Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad gäller kvinnliga arbetsgrupper

Skrivet av gwen
fick jag del av en studie, gjord av en professor i sverige, för att par veckor sedan när vi hade seminarium om gruppdynamik på universitetet:

kvinnor klarar inte av att andra kvinnor är ledare.

i en grupp av kvinnor lägger sig alla på samma nivå som den som har lägst utbildning, ingen får vara bättre än någon annan.

initiativ kvävs. aggretion är en dålig egenskap.

OM det inte går att förneka att någon är mer kompetent måste detta avdramatiseras genom att X är bättre än övriga men X är dplig på något annat (jämvikt uppnås).

mmmmm som jag nu glömt.

jag måste säga att jag blev nycket förvånad när jag kom ut på en kvinnlig arbetsplats (har förut varit på blandade eller mansdominerade). det stämmer verkligen. många kvinnor ser andra som hot, särskilt om de tar plats. gruppen är oerhört homogen och ingen får sticka ut. när jagh klagade till en väninna som jobbar på förskola sa hon bara

"välkommen till det förkvävande kvinnokollektivet"

jag vet inte vad man skall göra eller varför detta uppstår. läskigt är det i allafall. jag märkte hu jag började undvika fikaraster och lunchrummet och höll mig till dem som jag visste gillade mig, jagh ar aldrig varit med om något liknande och jag var ändå bara praktikant. men ändå extremt hotande uppenbarligen eftersom jag inte anpassade mig till gruppen. ser INTE fram emot en framtid i denna offentliga bransch även om jobbet är oerhört lockande. det får vli en begränsad tid...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv