Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Möss i bilen!

Skrivet av Nutta
Nu har jag varit ute och torkat musbajsar ur barnens bilstolar igen!!! Vi hade musproblem förra vintern och i höst har jag haft totalt matförbud i bilen. Men så låg det ändå ett kvarglömt russinpaket där och nu har de varit framme och tuggat igen. Och de kom inte in bara för russinens skull för jag hittade också ett påbörjat bo under luckan där reservhjulet ligger.

Är det någon här som vet eller kan gissa hur de kommer in i bilen och vad man kan göra åt det - annat än att knäppa dem i fällor när de är inne redan...
Svar på tråden: Möss i bilen!

Hoppsan!

Skrivet av  Tessan m. snart 3
Kan inte låta bli att fnissa lite även om jag vet att det inte är nåt kul. *L*

Har ingen som helst aning om hur de tar sig in faktiskt men det behövs ju inte mycket till utrymme för att de ska göra det.

Min far hade en inflyttad mus i sin bil men det var väldigt länge sen och jag var inte gammal nog att lyssna på hela diskutionen.

Själva får vi in möss i huset, på kallvinden och i sopskåpet i köket. Musj*veln(arna) gnagde hål på diskmaskinslangen och gav oss en rejl vattenskada som håller på att saneras nu. Där försvann mina sista symptatier för de små "stackarna" som hamnar i våra fällor. *grinig* Har hittat hål som vi tätat igen men samtidigt så vet jag ju att det behövs väldigt lite och dessutom gäller det ju att hitta alla skrymslen och vrår vilket är näst intill omöjligt utan att riva hela inredningen i kåken. En av nackdelarna med äldre hus och landsbygd.

Hoppas ni får bukt med problemet.
 

Enris!

Skrivet av  Malin
Jag har en veteranbil som ställs undan på lada under vintern och man är ju livrädd för möss och andra skadedjur som ev. kan förstöra pärlan! =)
Ett gammalt "huskurs-trick" är att lägga enris i bilen. Och det fungerar faktiskt! Men, det är väl dock lite svårt att köra runt med enris i bilen, lite stickigt på benen... =D

Men du skulle kunna lägga så kvistar med barr där det är "hål" vid gaspedal, handskfack och om du har kombi så kan man lägga lite bak kanske? På backen/golvet vid hjulen.

Hur de kommer in? De är ju experter på att klättra och de klättrar in bl.a. via däcken upp under motothuven och sen tar de sig in via hål ELLER så äter de hål så ATT de kommer in! Har ni värmegarage så kan man ju förstå att de trivs! =) Men de är inte så trevliga om man säger så, speciellt när de skiter i barnens stolar!
 

Tack!

Skrivet av  Nutta
Ska försöka hitta något bra och "stickigt". Jag har inte sett så mycket enris här (bor i Skottland), men någonstans måste det finnas...