Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

utomkvedshavandeskap?

Skrivet av **** v.6
Någon som har haft det? Tidiga symtom? Vet någon i vilken vecka det oftast upptäcks? Det måste ju bero på hur stort barnet är....Usch! Jag oroar mig för allt just nu!
Svar på tråden: utomkvedshavandeskap?

Oroa dig inte!

Skrivet av  Miiz
Det är vad jag har hört nagot som gör fasligt ont, kan tydligen jämföras med blindtarmsinfektion.

Sa jag tror inte alls du behöver fundera pa det!

Kramiz

 

Tillägg! Info om utomkvedshavandeskap!

Skrivet av  Miiz
Hittade detta ang utomkvedshavandeskap:

Om ägget börjar växa i äggledaren så ryms det så småningom inte. Kvinnan känner en intensiv smärta och det börjar blöda. Detta brukar inträffa omkring den sjätte graviditetsveckan.

Och sedan detta:

Om man är gravid och har haft långvarig molande värk i underlivet, som regel på den ena sidan, underlivssmärtor eller smärtor i magen som uppstår plötsligt, skall man alltid kontakta en läkare

Hoppas du blir lite lugnare...

Kramiz
 

Åhh, tack!

Skrivet av  **** v.6
Det där var vad jag behövde höra! Snart kan jag alltså börja pusta ut - när jag är förbi 6:e veckan....Kram!!
 

Jag utreddes for utomkvedshavandeskap

Skrivet av  Maria
sa sent som i forra veckan. Skalet var att mina datum inte stamde, gravid enl test, men inte saaa gravid som jag borde vara...
Rakt svar far du via ultraljud. Ibland kan en riktigt tidig grav inte synas vid vanligt UL - da gors transvaginalt ul, via slidan alltsa. kanns inte mer an vanlig gynunders.
Utomkved ar farligt - borjar det gora ont sa at det brattom annars kan aggledaren sprangas. Brun flytning ska enligt min bok vara ett tecken (fast det har jag a andra sidan haft utan att det varit utomkved). Be om ul for di sinnesros skull - stresshormoner kan ju inte heller vara bra for fostret!
 

Tack tack!

Skrivet av  **** v.6
Vad skönt att det inte var ett utomkvedshavandeskap du hade i alla fall! Och tack för svaret! Förra gången jag var gravid gjorde de ett vaginalt ultraljud vid första läkarbesöket, och det var rätt tidigt vill jag minnas....
 

när jag hade utomkveds

Skrivet av  blygis i v 14
så hade jag väldigt ont, som knivhugg ungefär på samma sida varje gång..Inte molvärk utan som starka hugg..Jag gick till vecka 7+4 ungefär och jag höll på att spricka, hade fått en blödning i bäckenet..Hade ljusröda flytningar.tyvärr så kunde de inte rädda min äggledare.De kan se det med ett vul..så är man orolig så ring och fråga..de ställer nog de rätta frågorna..
lycka till
 

Usch då!

Skrivet av  **** v.6
Jag kan visst inte ropa hej än på länge.....Vad bra att du kunde bli gravid igen! Lycka till!
 

Jag har....

Skrivet av  iabw
precis haft ett utomkveds. Var då i vecka 5-6. Fick precis så ont som förste man ut i svaren sa..Ont, och då menar jag skitont och som vid en blindtarmsinflammation. (Satt dessutom på den sidan). Hade småblödningar då och då ca 14 dagar innan upptäckten. Behövde lyckligtvis inte opereras utan min kropp upptäckte själv att något var fel. Tydligen så är det ungefär bara 50% av utomkveds som behöver opereras. Det är inte alltid man ser ett utomkveds via vaginalt ultraljud, de såg inte på mig men alla symtom fanns där. Nu mår jag bra igen och kan försöka igen.
 

Artiklar från Familjeliv