Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vimsig fundering såhär i knapra juletiden ;)

Skrivet av malin
Har en tioåring som är allergisk mot ägg, mjölk(mjölkprotein), fisk och soja. Finns det någon möjlighet att man genom att söka pengar, få ett extra tillskott i kassan?
Svar på tråden: vimsig fundering såhär i knapra juletiden ;)

Jag tor du har missuppfattat

Skrivet av  lene
detta med vb , först o främst , om du går in på fk sidor om vb Så kommer du att upptäcka att du har fel info Man får inte på långa vägar något tillskott i kassan som du skriver, Vb är betydligt mer allvarligt än ett litet penga bidarag ,
då har du underskattat ditt barns behov och alla vi andra famijer på sidan,
 

Hmm...

Skrivet av  malin
Jag skrev min fråga på ett medvetet "plumpt" sätt, jag vet det...
Jag har frågat förut, om det finns någon möjlighet till vårdbidrag pga födoämnesallergierna mitt barn har, men har då fått negativa svar, så jag tänkte fråga igen... Kanske Någon med positiva erfarenheter?

Sedan var min fråga (stod ej med,jag vet) även ang. om möjlighet att via barnets Försäkring få ut pengar eftersom matkostnaden blir lite större pga extrautgifter...

Barnet har dessutom i perioder mkt eksem, och diverse salvor inhandlas flertalet ggr per år..



 

som jag er det

Skrivet av  lene
har du merkonstnad högkostnadskyddet fn 1800 om året, mertid vid behandling , smörja o bada mm
Läkare är fritt dock resor har du som merkostnad olika högkostads regler i olika landsting ,
Extra ekonomi för mat ja inte direkt då alternativen är lika dyra billiga dvs det du skriver att ditt barn är allergiskt mot får du byta ut. mot ett annat livsmedel Och det kan ge mertid för två rätter, en extra att laga . Meritid ska vara lägst 20 timmar i veckan , om jag minns rätt ,
Bra att du skrev lite provocerande du fick svar.,
 

Mertid

Skrivet av  
ska vara minst 10h/v, en del har fått för 7h/v
 

varför ingen singnatur

Skrivet av  lene
jag skrev vad jag antog jag har gärna fel info om antal timmar ..\'men som du ser är det få här inne utan signatur
 

Hej Malin!

Skrivet av  viol
Jag har aldrig hört att någon med födoämnesallergi enbart ,har fått beviljat vårdbidrag.
Men det kanske inte framkommer här vad dina barn har för problem. Ofta kan ju allergin vara en del av ett annat handikap.

För att få vårdbidrag krävs ganska stora arbetsinsatser samt vårdinsatser av föräldrarna utöver vad som är vanligt för barn.
ovanpå det kan man få merkostnader.

Annars är salvor receptbelagda som läkaren skriver ut och går under mediciner på högkostnadsskydd.
Livsmedel kan man få ialf en del sorter även de utskrivna på livsmedelsrecept.Då kostar det endast 120 kr/månad.

Har själv ett barn som är svårt sjuk med helt vårdbidrag.
Samt ett barn som har astma med allergier.
Men för honom har vi ingen ersättning utöver det som alla får i Sverige.

Men du kan alltid höra efter med försäkringskassan. För det tar ju mertid att laga olika maträtter till dina barn.
Och även en extra kostnad på så vis.
 

Tror inte chanserna

Skrivet av  Åsa K
är så stora med de få allergierna. Även om det inte känns så för er så räknas det som så, tror jag.

Vi har fått 1/2 vb för två barn med omfattande allergier, eksem och astma och det har jag förstått är relativt ovanligt.

Men söka kan man ju alltid göra. Be först om ett läkarintyg och sen är det ju bara att söka!
 

Svar

Skrivet av  Karin
Jag har svarat på liknande frågor rätt många gånger tidigare så om du letar så hittar du svaret lite utförligare men sammanfattningsvis så tror jag att möjligheten är minimal men det är ju en individuell bedömning.
 

Artiklar från Familjeliv