Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga ang överklagan bl.a.

Skrivet av Sussi m Maja + 6 till...
Jag har en dotter på 15 år. Hon har astma, allergi och diabetes. Har haft vårdbidrag från september förra året, och till i september i år. Då fick jag avslag på min ansökan, de ansåg att hon skulle klara sin diabetes själv nu. (Hon fick diabetes aug. förra året)

Tänkte först inte överklaga, orkar inte med en massa "tjafs", men sen ångrade jag mig och gjorde det i alla fall. Hur lång tid kan det ta att få svar? Det är 2 månader sen jag skicka in. (Antar att det kan ta lika lång tid som att få det beviljat...)

Nu har min dotter även blivit glutenintolerant. Hur stor chans är det att få vårdbidrag då? Ska man tänka på nåt speciellt när man ansöker?

Tacksam för svar, om någon vet!
Svar på tråden: Fråga ang överklagan bl.a.

Det kan ta

Skrivet av  Juristen
lång tid att få svar på sitt överklagande. Det beror lite på vilket län du tillhör. 6 månader kan du nog kallt räkna med, såvida du inte bor i ett mindre län. Ring till länsrätten och fråga när de tror att de kommer att avgöra ditt mål, vi bits inte! Du bör göra en ny ansökan om vårdbidrag (hos försäkringskassan), eftersom glutenintoleransen kommit till. Eftersom glutenintoleransen inte var aktuell i kassans föregående beslut, kan inte länsrätten ta med glutenintoleransen i sin bedömning.
 

Tack snälla för svar!

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Jo, jag ska göra en ny ansökan så fort vi varit hos doktorn. Kanske ska ringa och höra med länsrätten, är mest nyfiken, tror inte det går igenom...

Tack för att du tog dig tid att svara!!