Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska söka vårdbidrag men vad ska man ta upp..

Skrivet av Fredetta
Hej,
Vi ska ansöka om vårdbidrag och ska träffa BUP-läkaren om intyget i februari. Inför denna träff skulle jag vilja ha lite tips så att hon får med sånt som känns relevant i sitt intyg.

Vår son har fått diagnosen autismliknande tillstånd med normalbegåvning(mkt Aspergers i sig) men hemmavid upplever vi inte hans svårigheter som "så" stora (han är 7 år) då det är i skolan hans svårigheter med den sociala biten märks mer. När bekymrena i skolan var som värst så ändrade jag om mina arbetstider för att kunna hämta lite tidigare på fritids (jobbar numera 35 tim veckan).

Det merarbete vi gör hemma är att hjälpa till med påklädning på morgonen för annars gör han allt annat utom just det, hjälper till att bre mackorna (han kan själv men tycker att det är svårt - han har lätt tremor).

Han kissar i sängen på kvällen periodvis (ökar vid stress) och har minirin för det (hjälper inte så mycket tycker vi) och lakansskydd men vi får tvätta ofta ändå. Konstigt nog är han helt torr när han är långledig och inte känner någon stress.

Svårt att få honom att aktivera sig utanför hemmets trygga vrå (har gått på simskola men ville inte fortsätta och vi ville inte riskera att kasta 1100:- i sjön, har provat andra saker också men med samma resultat) och vill han prova på något annat så gör man det med hjärtat i halsgropen eftersom det inte är så vanligt att man får prova några gånger innan och betala sen.

Men vad ska man betrakta som merarbete och vad ska man ta upp som merkostnader?

Vore tacksam för alla tips jag kan få.
Svar på tråden: Ska söka vårdbidrag men vad ska man ta upp..

Hejsan!

Skrivet av  no1wildcat ska flytta=)
För dagbok i ett par veckor så ser du lite vad du lägger ner i mertid.All tid du lägger ner som inte är "normalt" för åldern,hjälp med på-/avklädning,gått ner i arbetstid,träning,skjuts till olika fritidsaktiviteter, mm mm.

Sen alla merkostnader som slitage på kläder,x-tra tvätt,ökad elkostnad,ökade telefonkostnader-samtal till Hab/Bup,dagis/skola mm mm

Glöm inte att du kan lämna in ansökan redan nu och komplettera den i efterhand med mertid och merkostnader samt intygen!Och fyll i en ansökan x-tra som du kan ta med till läkaren/psykologen så är det lättare för dem att skriva utförligt vad ni har i mertid och merkostnad=)

Det finns en lathund på nätet på www.hso.se där du kan få tips oxå även här på vårdbidragssnack kan du söka och få mer tips!Lycka till!
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  Fredetta
Det känns bra att komma igång med ansökan..dagbok har jag fört det senaste året pga allt krångel med skolan men jag har tyvärr inte skrivit så mycket om de vardagsnära sakerna. En sak som krånglar till allt tycker jag är att veta vad som är normalt för åldern?? Vad förväntas en 7-åring klara av? Det vi tycker är normalt eftersom vi inte vet om något annat, kanske inte är normalt...så jag tycker det här med ansökan känns en smula "jobbigt" men det måste ju göras.
Ska klura vidare på detta.
 

Håller med dig!

Skrivet av  no1wildcat ska flytta=)
Våndades oxå över det som anses vara "normalt" och inte=0/Gå på magkänslan och fråga även på FK!Har ni kontakt med en kurator så kan den oxå hjälpa dig med detta=)Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv