Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fläckar...

Skrivet av madele o Tova 2/3-03
Hur får man bort alla dessa fläckar???
Fett, banan, clementin, hallon, blåbär osv?
Blir tokig på Tovas kläder som snart ser leopardmönstrade ut allihopa. Inte nog med det, idag hade vi kompis här som lyckades smeta ned Tovas fina spöket Laban med hallon som kompisens mamma åt. Hur får jag bort hallonfläckar? Åtminstone så mkt som det går. HJÄLP!!!
(Jo, jag förstår att det blir fläckar med barn i den här åldern, men jag vill ändå göra vad jag kan för att rädda kläder och soffor.)
Svar på tråden: Fläckar...

Hallo

Skrivet av  Sabina med Julia
ett bra tips är att när dagen är slut ta gröna yes på fläckarna och lägg plagget i kallt vatten. Vi har en hink i badrummet som sedan får åka med nästa tvättmaskin. På detta sätt har vi lyckats att inte få en fläck kvar på kläderna!! Bra gjort eller hur?! Lycka till.
 

Det ska jag testa

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 + 2 stora
Jag har provat det där nya vanish, men det tar inte bort de gamla värsta fläckarna. Ska testa yes istället.
 

Gnid in

Skrivet av  Jeanikee med Felicia 030308, dotter bf 040625
fläcken med vanligt YES diskmedel med lite vatten innan tvätt och låt det sitta kvar under tvätten, det fungerar på det mesta... Sen tvättar du dom bara som vanligt i tvättmaskinen.
 

Galltvål

Skrivet av  Marie m Wilma 030323 & Emelie 010423
fungerar på många olika sorters fläckar. Finns på t.ex. Hemtex.
 

YES och galltvål, Laban är skinande ren!

Skrivet av  madele o Tova 2/3-03
Tack för alla bra tips! Laban är skinande vit igen! Har också gett mig på fläckar på kläderna och fått bort en del. Ska bli duktigare på att använda Yes hädanefter. Galltvål har jag inte testat men jag ska köpa mig en, det ska jag lova!
Idag fick Tova äta i galonbyxor!!! Vi skulle bort och jag hade klätt på henne rena och fina kläder och hade ont om tid. Det gick jättebra! Inte en fläck!!! ;-D Såklart att hon inte har galonisar i vanliga fall.
Tack alla tipsare!