Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nu ska min dotters läkare

Skrivet av bullen71
på öronmottagningen skriva remiss till audiologen eftersom de inte vill operera hennes ledningshinder. Så får vi se om det ska provas hörapparat eller om bara pedagogiska hörselvården ska kopplas in för att förbättra i skolan. Det ska bli spännande att se vad det blir av detta.
Hälsningar Åsa (audionomstudent och mamma)
Svar på tråden: nu ska min dotters läkare

Varför vill de inte..

Skrivet av  Lisbeth
operera hennes ledningshinder?? Nyfiken...
Har hon det på båda öronen eller?? Hoppas det ska bli så bra som möjligt för din flicka..

 

bara ena örat

Skrivet av  bullen71
hon har en basnedsättning som ligger på 45 dB i den djupaste basen och sakta går uppåt till mittfrekvensen 1000 Hz där hon ligger på 25-30 dB, alla ljusare toner ligger inom normalområdet. Hon har ett svullet blodkärl i mellanörat som gör att hörselbenen inte rör sig som de ska och experten i Uppsala tyckte att det var en för komplicerad operation, med en för osäker prognos.
Så nu ska vi till audiologen istället och se vad de kan hjälpa till med.
Om du mötte min dotter så skulle du alltså inte märka att hon har en hörselnedsättning, men den blir märkbar när man bot ihop med henne *ler*, och så i skolan så klart. Hon är ju positiv till att prova hörapparat och jag som audionomstudent tycker ju så klart att hon ska få prova det, men vi får väl se var det landar.
Jag håller dig upprättad.
Kram Åsa.
 

Nä, jag skulle inte märka..

Skrivet av  Lisbeth
någon lättare hörselnedsättning hos henne eftersom jag är döv själv... ;-)Därmed vet jag inte vad för ljud det är som hon missar..

Tack för info - var bara lite nyfiken ...
Jag jobbar som lärare på en skola för döva o hsk barn och har haft två elever med ledningshinder på båda öronen, som nu opererats och de båda hör bra nu, dock ej perfekt men mycket bra..

 

asgarv

Skrivet av  bullen71
du är väl för rolig,,,,ja är du döv själv så lär du inte märka att hon hör lite dåligt haha.
Jo man kan ju operera många ledningshinder, men de ville inte ge sig på detta. Har man däremot stelhet i hörslbenskedjan så har man ju ofta bra prognos med operationer. Ska jag vara ärlig så tror jag inte läkarna vet så mycket om detta min dotter har i sitt öra så det är ju bra att de kommer ha henne under uppsikt. Plus att jag själv läser ju till audionom så jag håller ju koll på henne och mäter hennes hörsel med jämna mellanrum så att det inte ska hinna hända något dramatiskt i örat utan att kunna slå larm (förhoppningsvis iallafall).
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv