Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

problem med gallan?

Skrivet av Anna
Jag har från och till stora problem med gallan, har ont i magen (speciellt på kvällarna) och blir helt svullen. Förra gången var det så i flera veckor, och till sist fick jag så fruktansvärda anfall att jag fick åka till sjukhus och stanna en vecka. Nu har jag i en vecka haft ont i magen igen, på samma sätt. Också känningar i levern. Finns det något man kan göra?? (förutom att undvika viss mat) Enormt tacksam för hjälp.
Svar på tråden: problem med gallan?

Svar kommer snart på mail

Skrivet av  Nell
Olivolja:
Du behöver 4 dl olivolja och ett stortglas med färskpressad citron. Kuren påbörjas på kvällen efter att man fastat efter lunchen. Drick då 1/2 dl av blandningen och sedan dricker du minst en msk av citronsaften. Upprepa detta varje kvart i under två timmar vilket ger 8 omgångar.

Rättika:
Riv färsk rättika och pressa ur saften ur rivet eller kör i råsaftscentrifug om du har så du har 1-1,5dl saft per dag som delas upp att drickas under dagen vid måltid. Deick detta i 4-5 dagar, uppehåll 2-3 dagar och fortsätt så länga du önskar. Längre tid ger bästa effekten.

Här kommer även kuren med citronsaft för de som vill:
Dag 1: drick saft från 1 citron med lika delar vatten.
Dag 2: 2 citroner med lika delar vatten
Dag 3: 3 citroner med lika delar vatten
etc. tills du har uppnått saften från 8-10 citroner på en dag. Sedan går du baklänges med kuren och trappar ner 1 citron per dag tills du har 1 citron per dag och du fortsätter dricka saften av 1 citron per dag i ytterligare 10-15 dagar.

Rättika: Stimulerar muskulaturen i gallvägarna så att gallan töms lättare.

Citron: löser upp gallsten

Olivolja tillsammans med citron löser upp gallsten, olivolja har en kraftig galldrivande effekt. Det är endast de små stenarna som kan sköljas med i den trånga gallgången när gallutsöndringen stimuleras av olivoljan. Har man större stenar så kör man med kombination av citron och olivolja.

Sedan finns det ju en mängd örter som är bra att använda vid gallbesvär och besvär med gallstenar.

Gallsten: Rotbarkste och maskroste, malört som kramplösande vid gallsten, berberis, gurkmeja,
Gallbesvär: humle (smärtstillande), ingefära(inflammation), kamomill (kramplösande, inflammationshämmande), kronärtskocka (galldrivande), lavendel (galldrivande), malört (galldrivande), mjölktistel, rosmarin, ringblomma, Älggräs

Magnesium hjälper till att förebygga gallsten, lecitin kan förebygga och behandla gallsten.

Dra ner på fetter i maten utom olivolja menf rämst mättade fetter, öka fiberintaget och drick mycket vatten. Dra ner på rött kött, mjölkprodukter och stekt mat.
Undvik lök,ägg och choklad.

Ät mer av fullkorn, bönor, fukt och grösnaker.

Hoppas du hittar något av detta som kan hjälpa dig.
 

Svar finns ovan samt på mail (imt)

Skrivet av  Nell
...
 

Tack för svaren Nell!! imt

Skrivet av  Anna
a