Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tänkte ha glöggmingel

Skrivet av Anna34
som inflyttningsfest i vårt nya hus. Det blir nog 50 vuxna ungefär, med tillhörande barn och vi hade tänkt bjuda till öppet hus mellan kl 14 och 18.

Jag hade tänkt bjuda på glögg, pepparkakor, lussekattor, amerikansk fruktkaka och lite julgodis. Är det någon som har något annat bra tips på vad man skulle kunna servera? Det måste absolut vara något lättfixat och något man kan äta "på stående fot".
Svar på tråden: Tänkte ha glöggmingel

Jo, fast inget recept...

Skrivet av  Anna 31 får jag väl kalla mig då :-)
En riktig godispaj med massor av olika sorters nötter blev jag bjuden på hos ett par kompisar för nästan 15 år sedan och jag minns den fortfarande!!! Själva fyllningen var nästan som kola, riktigt seg och söt *slurp*. Jag har ett svagt minne av ett liknande recept någonstans i en tidning långt in i gömmorna... Får be att återkomma om du är intresserad??!

Jag tänkte också ha lite glöggfest och bjuda in _bara_ mina väninnor! Mannen och barnen blir bannlysta alltså ;-) Lite lagom många, sådär 10-15 kan det nog bli, med bara myyyyyys och tjejsnack. Hääärligt!!!

Lycka till med mingelpartyt!!!
 

Titta i affären efter Arlas julhäfte

Skrivet av  Anna M
där fanns massor med julplockmat som lät riktigt mumsigt! Jag hittade häftet igår.
 

Glöggpaj

Skrivet av  Mamma L
Till 28-30 st

Ingredienser
3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
150 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
2 dl creme fraiche
4 ägg
2 dl standardmjölk
2 tsk vaniljsocker
4 msk konc fryst apelsinjuice
2 msk florsocker
2 dl russin
30 st folieformar (engångs-)

Små söta pajer som kan förberedas i god tid och frysas är utmärkta att servera till glöggen. Pajerna kan serveras varma eller kalla i mazarinformar av folie.

Gör så här:
1. Hacka samman vetemjöl, socker och smör till en smulig massa, gärna i matberedare.
2. Tillsätt vatten, lite i taget och kör snabbt ihop till en deg.
3. Rulla degen till en längd. Skär den i 28-30 bitar och tryck ut varje bit i en folieform. Ställ kallt i ca 30 min.
4. Gör under tiden fyllningen. Rör ut creme fraiche med söndervispade ägg.
5. Tillsätt sedan mjölk, vaniljsocker, apelsinjuice och florsocker.
6. Sätt ugnen på 225 grader. Ta folieformarna ur kylen. Fördela russinen i dem. Ställ formarna på en plåt och häll i äggsmeten. Grädda på andra falsen nerifrån i 15-18 min.

Hittade den i Allt om mat, men har inte hunnit testa ännu. Vet inte, men det kanske blir för mycket om du redan har fruktkakan?

 

Jag

Skrivet av  JohannaT
tycker att det är jättegott med en tunn skiva grönmögelost på pepparkakor! Förra året fick vi det på alla glöggfester och det var verkligen poppis.
 

håller helt med

Skrivet av  Anette
hade också det förra året och de hade strykande åtgång.
 

Om du vill ha

Skrivet av  Mia A
något matigt men ändå så enkelt som det bara kan vara, så tipsar jag om min standard:

Köp färdigkokt julskinka - griljera den hemma
Vörtbröd, smör och ett par goda senapssorter - och menyn är klappad och klar!

Mögelost som du rör ut med lite grädde eller creme fraiche att bre på pepparkakor är också supergott och jätteenkelt!
 

Ölkorv i bitar

Skrivet av  Raqven
Har vi kört, brukar vara poppis!
 

tack för alla tips!

Skrivet av  Anna34
Här skall minglas!!
 

Artiklar från Familjeliv