Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undersköterska på distans?

Skrivet av *Malin*
Är det ngn här som vet om man kan läsa till undersköterska på distans? Komvux?

Jag har jobbat inom vården tidigare, med äldre. Vill helst jobba med barn. Är det fel utbildning jag väljer då?
Vill även veta om jag kan vidareutveckla undersköterskeutbildningen ngt för att nå mina mål. Ska tilläggas att jag har ej ngn gymnasieutbildning bakom mig. Vad rekommenderar Ni?
Svar på tråden: Undersköterska på distans?

Lite svar

Skrivet av  Nini since 1997
Om du hellre vill jobba med barn är det kanske en god idé att titta på lite andra utbildningar.
Men om du vill läsa till undersköterska så finns omvårdnadsprogrammet på ganska många komvux runt om i landet. En del har utbildningen även på distans. Jag vet att Skurup håller på att utveckla en distansutbildning till hösten.
Vad du mer ska tänka på är att Komvux omvårdnadsprogram oftast inte innehåller kärnämnena, vilket innebär att du inte får något slutbetyg för gymnasiet, utan ett samlat betygsdokument med yrkesämnena.
Du kan söka jobb som undersköterska då, men du får inte grundläggande behörighet för att ev. läsa vidare.
Om inte omvårdnadsprogrammet finns på Komvux i din kommun så måste du ändå söka genom dem. Det är de som får betala din utbildning och därför ska bevilja den.

Om du inte har fått medel från CSN de senaste 5 åren, har en utbildning på mindre än tre gymnasieår och är mellan 25 och 50 år och dessutom riskerar att bli arbetslös om du inte redan är det, då KAN du vara berättigad till det nya rekryteringsbidraget.

Med risk för att bli tjatig i mina inlägg idag: Ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på Komvux i din kommun.
 

www.largarden.se

Skrivet av  pethra med emma 14/9 på besök
där har de utbildning på distans till usk som jag själv funderar på! Man läser i sin egen takt o allt verkar bra!
 

svårt att arbeta med barn som undersköterska

Skrivet av  Christine USK
Det finns väl inte jättemånga jobb med barn som undersköterska. Personlig assistent eller på barnsjukhuset kanske.