Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Imperiets dotter: Personer och cho-janer

Skrivet av Ullis Merenwen
Jag fortsätter väl, så häng på ni som vill!

* * *

Personer
Personerna runt huvudpersonen är viktiga. Mara är härskarinna. Klurig som hon är skulle hon ändå inte klara av det hon gjorde utan bundsförvanter och lojala medarbetare.

* Mara
Blev mer och mer sympatisk ju längre historien gick. I början tyckte jag att det kändes orealistiskt att hon gick från blyg novis till kallhamrad strateg över en natt (vid 17 års ålder), men allteftersom hon blev äldre blev detta mer naturligt.

* Kevin
Helt OK karaktär, och en katalysator för hela berättelsen. Den hade inte kunnat utvecklas så som den gjorde utan honom.

* Arakasi
Helt klart en favorit, särskilt när han blev mer "mänsklig" i slutet. Intressant att nästan alla viktigare personer beskrivits på ena och det andra sättet, utom han - just kanske för att han är mästare på förklädnader?

* Övriga värda att nämna
Jiro. Stackars bittre man.
Tasaio. En genomrutten person. Inte särskilt realistisk i och med att han inte hade en enda positiv egenskap.
Hokanu. Nästan för god för att finnas. Som Tasaio fast tvärtom...
Lujan. Trodde att han och Mara skulle få ihop det ett tag. En favorit.
Kamlio. Fattar inte varför hon inte klippte av sig sitt långa, svallande, gnistrande, blonda, solfärgade, silkesmjuka mm hår, om hon blev så irriterad av att folk glodde på henne. Jag hade snaggat henne om jag var författaren. Lite blek karaktär annars, det hade varit bra med ännu en färgstark kvinna. Isashani fick inte tillräckligt med utrymme.
Nacoya. Hon var en bra jämvikt till Mara. Och rolig.
Magikerna. Var rätt bleka faktiskt trots alla deras konster och maktbalans-tricks. Synd att man inte fick läsa om deras ö.

* Cho-janerna
Coola. Intressant historia, då de måste vara de ursprungliga invånarna i Tsuranuanni, och tvingats in i underläge i och med fördraget med människorna tusentals år innan. Föreställer mig dem som en slags stora myror eller termiter (!) fast med mänskliga drag på något vis.
Svar på tråden: Imperiets dotter: Personer och cho-janer

Tillägg

Skrivet av  Ullis Merenwen
Glömde kommentera att jag var imponerad av att Feist/Wurts inte tvekade för att ta livet av "goda" personer och barn, likaväl som "onda". Var särskilt rörande med mordet på Ayaki, samt de två barnen som Tasaio tog livet av för att förinta huset Minwanabi.
 

för att inte tala om...*SPOILER*

Skrivet av  Jessie
alla de på slutet, Keyoke och Saric och Pape i början. Nacoya\'s död är inget vidare heller. Det gör också att boken blir lite mer "verklig på något sätt. Alla goda kan inte överleva alltid.
 

Hakar på med mina iakttagelser

Skrivet av  Jessie
Tycker som sagt att Mara växer genom boken. Att hon är lite hemlighetsfull mot sina närmast förtrogna känns däremot inte riktigt som att det är nödvändigt. På något sätt känns det som att författarna väljer den aspekten för att inte behöva avslöja intrigerna för snabbt. Det borde finnas något annat sätt att skriva det på. Har jag fel?

Arakasi är helt suverän. Även om han verkar lite som en dagens superhjälte som klarar allt, så känns det på något sätt inte helt fel. Han kommer undan med det, just för att karaktären är lite mystisk och intressant. När man träffar honom första gången får jag inte riktigt grepp om hans ålder. ajg får för mig att han är yngre än vad han är och blir smått chockad när jag får reda på den senare i serien. Även om det inte borde vara en överraskning. En man med den erfarenheten borde inte kunna vara jämngammal med Mara eller däromkring

Kevin ger boken en bra vinkel. Det hjälper historien och gör att Mara växer mera. Han är inte bara rolig utan smart också. Hans kommentarer kommer ganska lägligt och är smått sarkastiska. Gillar det.

Lujan har en skön stil. Svårt att hitta något fel med honom. Hade också förhoppningar om att han och Mara skulle få ihop det, men icke då.

De övriga:
Hokanu känns som om han är för tråkig på något sätt. Enda "huvudkaraktären" som jag gärna sett mer tåga i. Kanske har jag fel.
Nacoya- Jag tror att den karaktären håller tillbaka Mara från att rusa iväg och ändra traditioner för snabbt. Det är mycket bra. Hade det ändrats för mycket från början hade man nog tappat intresset.
Jiro- Ja, vad säger man? Karlar!
Kamlio- Hon känns rätt nödvändig ändå för att Arakasi ska kunna "finna sig själv".
Tasaio- Snacka om elaking. Känns ändå rätt bra. Det måste finnas en elak typ och de har lyckats få honom så där perfekt kall och hänsynslös. Scenen där han väljer fru visar det ganska tydligt.
Magikerna- Jag gillar Hochopepa. Han är bra. De måste trots allt försöka finna en balans. Det märks att Hocho vill se en förändring, men det känns också viktigt att poängtera att han inte vill ha en alltför stor sådan. När de blir viktiga senare i boken, känns det som att de borde ha tagits med långt tidigare. Man saknar något.

Cho-janerna är stora insektoider. jag kan däremot inte säga att jag får någon bild som ger dem några mänskliga drag. För mig är de stora myror. Det känns helt rätt på något sätt. Håller med om att deras historia är spännande.

Försöker komma på om det är någon som jag missat att ta med och Saric, Keyoke och Jican dyker upp i huvudet.
Deras karaktärer är ju rätt betydelsefulla.
Jag älskar avsnittet när Keyoke är skadad och Kevin säger till honom att han inte får desertera.
Liksom Jicans småstressade utbrott och att Saric alltid avslutar ett svar med en ny fråga. Det är rätt kul.
 

Lujan

Skrivet av  Ullis Merenwen
är väl den klassiske gentlemannen med hövisk kärlek till sin dam. Och eftersom hon är över hans klass så skulle det inte falla honom in att göra närmanden till henne.

Dessutom var jag till 99,9% säker på att Mara och Kevin skulle återförenas i slutet. Utan komplikationer som respektive äktenskap och förbindelser... ;-)
 

Självklart...

Skrivet av  Jessie
Det var väl min gissning också. Kevin försvann alldeles för snabbt och utan uppgifter vidare, men hoppas kunde man ju i början i alla fall. Lujan fanns ju där innan Kevin kom in i bilden och han var ju med till Chakaha.
Romanser är ju lite roliga.
 

Artiklar från Familjeliv