Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överlevnadsstatistik för prematura barn

Skrivet av Li bf 24/6
Eftersom jag själv lider av för tidiga sammandragningar och just nu går på Bricanyl och ordinerad vila så har jag kollat upp dessa statistiska fakta på MÅNGA håll!

Har också sett att många frågat här!

Nedan skriver jag en del utdrag lite huller om buller:

-------------------------------------

Läkare i Uppsala och Umeå som forskat kring prematurfödslar och prematurvården hävdar att man inte inledningsvis kan se vilka av barnen som kommer att överleva, varför samtliga barn måste ges full intensivvård. Varje år föds i Sverige i runda tal 50 barn i graviditetens 23:e eller 24:e vecka. Med dagens omvårdnad kan man i dag rädda knappt 20 av dem.

--------------------------

År 1980 kunde läkarna rädda livet på för tidigt födda vid 27:e graviditetsveckan. 1990 var man nere vid 25:e. I dag kan man, som nämnts ovan, i enskilda fall i Sverige rädda barn som föds så tidigt som i 23:e graviditetsveckan. Amerikanska läkare vid Plantation Hospital och Miami Children´s Hospital i Florida, har i något enstaka fall lyckats rädda barn födda i 21:a och 22:a graviditetsveckan (Journal of Medical World News den 11 november 1985, full dokumentation redovisades i riksdagen den 27 oktober 1993, anförande 104).

----------------------------

Flora var Sveriges minsta bebis

När Flora Wahlström föddes var hon minst i Sverige. Hon vägde bara 354 gram. Det är ungefär lika mycket som en liten ask Bregott som du brer på smörgåsen.

Hon var så liten att läkarns trodde att hon skulle dö. Men nu har Sveriges minsta bebis fyllt fyra år. Hon bor i Timrå.

Det finns bara några i hela världen som lever fast de var så små när de föddes.

Floras mamma blev sjuk när Flora låg i magen. Läkarna kunde inte vänta på att Flora skulle födas som vanligt. De fick ta ut henne med kejsar-snitt. Då skär en doktor upp mammas mage med kniv och tar ut barnet.

– Hon såg ut som en liten kycklingunge, minns pappa Totte.

– Huden var alldeles genomskinlig, berättar mamma Anna.

Det tog några dagar innan de vågade vara glada för att Flora blivit född. Både mamma och flora fick ligga på sjukhus flera månader. Och flora har fel på hjärtat än.

Men annas är hon för det mesta glad, pratsam och sprallig. Hon har flera kamrater. Hon leker gärna med katten Alma och hunden Liv, som familjen lånar hem ibland. Och att bjuda in mamma och pappa på fika i den nya lekstugan är också roligt förstås.
----------------------------------------

ÖVERLEVNADSCHANS för barn som föds för tidigt enligt svensk statistik åren 1991 - 2000:

V 23 - 44%
V 24 - 63%
V 25 - 73%
V 26 - 81%
V 27 - 88%
V 28 - Mer än 90%

/Lennart Nilsson & Professor Lars Hamberger - Ett barn blir till, 2003!

-----------------------------

Sååååå, kära systrar - ni ser! Vissa barn har överlevt redan i 21:a veckan enligt statistiken, men vi måste dock fråga oss vilken livskvalité dessa barn senare får. Men neonatalvården gör hela tiden revolutionerande genombrott och de flesta barn som föds idag fr.o.m. vecka 23 har god chans att klara sig utan skador. De små flickorna klarar sig bättre än de små pojkarna! Och samtidigt måste alla komma ihåg att mirakel sker hela tiden omkring oss, visst gör de och man slutar aldrig att förundras!

Men låt oss hoppas att bebbarna klamrar sig fast några månader till men... om de inte gör det så har vi ganska skön statistik ovan att förlita oss på och j-kligt skickliga läkare i det här landet!

Oroa er för mkt - det är inte bra för bebbarna tror jag! Njut av era graviditeter så mycket ni bara kan!

Någon sa att gång att det bästa med att vänta barn är att man vet var man har dem! :-)

Kramar alla!
Svar på tråden: Överlevnadsstatistik för prematura barn

Fråga

Skrivet av  Matilda m.2 + Knyttet bf 25/6
Statistiken ser ju bättre ut än jag trodde :-)

Men med v.23 måste de väl mena fullgångna veckor va?
Alltså från v.23+0 är det 44% chans?

TACK för statistiken!
 

Japp

Skrivet av  Pia_69 bf 6/6
Jag är idag i 25e veckan, men skulle jag föda ikväll så skulle Bökis räknas vara född 24+6. På neo räknas alltid fullgångna veckor.
 

Visst är

Skrivet av  Pia_69 bf 6/6
det rätt otroligt att så kan överleva.

Jacob mådde hela tiden väldigt bra, han lyckades tex fixa sin andnning själv. När vi frågade läkarna hur han mår, så fick vi svaret att just nu mår han bra, men vi kan inte lova att han mår bra om en timme.
Neotiden är verkligen inget jag önskar någon.
 

Hög procent...

Skrivet av  anouk +nemo bf 14/6
Jag är också sjukskriven för sd (går in i v.24 imorgon), och jag måste säga att jag trodde inte att överlevnadschanserna var så höga vid såpass prematura barn.

Men det känns lite som en lättnad även om jag hoppas att nemo behagar stanna kvar länge till.

(Min man säger åt mig att vila så att inte tappen=livmodertappen lossnar *ler*)
 

Va bra,..

Skrivet av  Kiwi bf 11/6
..trots att jag verkligen hoppas att jag inte föder än så är statistiken lugnande. Tackar för den!
 

Tack för infot

Skrivet av  zukits bf 7/6
Det var intressant läsning! Fast jag är inte så orolig över prematur, utan mer för att barnet skulle dö i magen och det kan ju hända även i v 39 :((((((
 

Jag vill veta

Skrivet av  klickann bf 24/6
hur stor del av dessa som klarar sig utan större men oxå. Oki att 44% överlever- men vilken livskvalitet får de? Finns det ngn sån statistik tro? Det är mer av betydelse tycker jag nästan än hur många som överlever....
 

Artiklar från Familjeliv