Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tecken på utomkvedshavandeskap

Skrivet av G med den andra, v 6+0
Hej!

Har under den senaste veckan haft ont i magen, på höger sidan, ca ett par gånger om dagen, i höjd med naveln. Har ont i några sekunder, sedan är det över. Funderar om det kan vara utomkvedshavandeskap, minns inte att det kändes så när jag var gravid med dottern. Någon som kan berätta hur det känns att ha utomkvedshavandeskap? Och vad beror det på att man får utomkvedshavandeskap Varför har vissa dåliga äggledare men inte andra?
Svar på tråden: tecken på utomkvedshavandeskap

När jag hade utomkveds..

Skrivet av  Nita & André + grodden 16/9
En del tycker att det gör väldigt ont. Det hugger liksom till ganska långt ner antingen till vänster eller höger.
JAg hade rejäla hugg som gjorde att jag inte klarade av att stå på benen. Men gick över ganska snabbt. Sen fick jag ljusrosa flytningar. När jag kom in var jag i vecka 7+4 och äggledaren höll på att spricka. Blev opererad inom 2 timmar.
Tyvärr kunde de inte rädda äggledaren men jag blir gravid med bara 1..=)
Anledningen kan vara att man har trånga äggledare från början eller att man fått äggledarinflamation och då är det lättare för fostret att fastna.
Har man haft utomkvedså ska man kolla sig när man blir gravid. för då är risken större att man kan få det igen.
Är du orolig så ring BM och be om ett VUL. JAg ska göra ett nu på måndag.

KRAM
 

tack, men vet du

Skrivet av  G med den andra, v 6+0
hur stor är risken för utomkveds? Risken för missfall är 10-15% de första 12-13 veckorna. Finns det någon siffra för utomkveds?

Vad menar du med långt ner? Typ ljumskarna?
 

Hej!

Skrivet av  Mari, som pausar *på besök*
Vet inga exakta procenttal, men har hört att risken är betydligt lägre för x än missfall. Dock har jag hört högre siffror för risk för missfall än dem du anger. Men man ska komma ihåg att för de absolut flesta går det ju finemang! Jag skulle beskriva smärtan jag hade som total kramp i hela underlivet inklusive ändtarm. Rent fysiskt drogs jag ihop, kunde inte stå rakt när "anfallen" höll på. Håller med Nita, kolla om du kan få bli undersökt med vul om du är väldigt orolig. Kram och lycka till!
 

Om utomkvedshavandeskap

Skrivet av  OfeliaK bf 13/9
Jag hade också dessa hugg för ca en vecka sedan på vänster sida ganska långt ner.Dem kom några gånger per dag.I början så var det hugg ganska ofta och då var jag inte så orolig eftersom jag visste att det kunde göra ont när livmodern och ligaminten däromkring växer.Sedan började huggen komma mer och mer sällan,men när dem väl kom så var det mer smärtsamt och det satt i längre.alltså en helt annan karaktär av hugg.
Ringde in till Karolinska för att rådfråga och sjuksköterskan sa att man ofta har en ihållande värk på samma ställe och ofta blöder man från underlivet.
Ringde även min barnmorska några dagar senare och frågade henne samma sak och hon sa att man får ordentligt ont samt tjocka svarta (som tjära) flytningar.Frågade om jag kunde få en tid för ett VUL men barnmorskan sa att det inte skulle synas någonting än en fostersäck och då skulle det vara svårt att avgöra om jag var gravid eller inte.Är ju ändå i vecka 5+5 och då borde dem väl kunna se att jag är gravid.Hjärtslagen kan ju idag ses med hjälp av UL,då borde man ju helt klart kunna se en liten därinne också.
Har nu i alla fall inga hugg.
 

Kanske

Skrivet av  Hemlis**
det är så att magen växer..Livmodern töjs & man får som växt värk..Ligamenten sitter på bägge sidorna, då kan det göra _jätte_ ont då livmodern blir större..

Tror att man har rejält ont vid utomkvädes..
kram
 

men sitter ligamentet

Skrivet av  G med den andra, v 6+0
så högt upp, i höjd med naveln redan i v 6? Är inte livmodern ganska liten i v 6? Jag funderade själv på att det kanske var ligementet, försöker tänka positivt tills motsatsen är bevisad.

Å andra sidan skall man kanske be MVC om VUL tid, det är ju alltid roligt att titta...
 

Smärta

Skrivet av  Hemlis**
kan ju alltid vara lite "märklig"..Även om det "bara" är ligamenten, så kan det kanske vara så att smärtan strålar upp mot naveln??

Kan vara nerver som sitter på lite olika ställen, som spelar spratt med en oxå:-)
Fast givetvis är alltid ett UL/VUL skönt att göra, så blir man lugn.
Lycka till!