Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bygga en egen spjälsäng?

Skrivet av Susanna, bf 13/9
Jag satt här och funderade och tänkte höra med er vad ni tycker. Det är såhär att min syster är snickare, och för att spara pengar tänkte jag att hon kanske kunde snickra ihop en spjälsäng till mig. Vad bör man tänka på då? Hur viktigt är det att den är höj- och sänkbar tex? Tips och råd tack :)
Svar på tråden: Bygga en egen spjälsäng?

Standardmått

Skrivet av  Sissi 4/9
Väldigt många sängar som finns på marknaden idag uppfyller inte standarden vad det gäller mått. Det är ju förstås viktigt att bottenribbor samt sidoribbor sitter på rätt avstånd så att bebben inte kan fastna.
Kul med en egen design, de flesta sängarna som är billiga är ju rätt tråkiga.
 

Höj- och sänkbarhet

Skrivet av  Anna K med Flipp + BF9/9
är trots allt rätt viktigt. I början när bebisen inte kan röra sig så mycket så låter man botten sitta rätt högt upp för att spara ryggen i och med alla lyft, sedan när de börjar klättra som små apor så är man väldigt, väldigt glad över att det är högt upp till kanten...

Det som är viktigast är väl avståndet mellan spjälorna så att bebisen inte kan fastna och göra illa sig och att bottenspjälorna också är bra.
 

Vi har

Skrivet av  Katarina m. Aron + pyre bf 1/9
en GAMMAL spjälsäng utan höj- och sänkbart botten och det går alldeles utmärkt. Tror inte heller att måtten mellan ribborna är ok, de sitter lite väl långt från varann tror jag. Men det har inte varit några problem alls! Viktigt är det ju i alla fall att bebisen inte kan fastna med huvudet...
 

Ribbastånd

Skrivet av  Sara m Isis & Alvina & pricken v.11
Det där med att ribborna har rätt avstånd, alltså inte för stort, är egentligen inte för att huvudet inte ska kunna komma igenom. Det gör det nog inte ens för de minsta bebisarna och de sängar med störst avstånd, den största faran är att barnets kropp kan komma igenom en mindre springa än huvudet kan och barnet kan då komma ut med kroppen och bli hängande i huvudet som inte kommer igenom. Helt fruktansvärt men det har faktiskt hänt att barn har dött så! =(
Så ska man ha en säng med för stort avstånd mellan spjälorna så är det eg. säkrare att det är rejält för stort så att även huvudet (på ett större barn också) kommer igenom för då ramlar hela barnet igenom utan att fastna. Har man ett högt, stabilt spjälskydd är det säkert ingen fara ändå men för att vara säker så köpte vi en ny godkänd spjälsäng istället för att ärva en gammal med för avstånd.
 

Inte för att spara pengar då...

Skrivet av  Pinalen bf 3/9
Vi köpte en begagnad spjälsäng inkl (skumgummi-)madrass för 150 kr. Den var jättefin, lite "mörknat trä" på vissa ställen men inga bitmärken eller annat ofräscht.

Bara materialet till en hembyggd spjälsäng kostar säkert mer än 150 kr (om inte din syster kan köpa billigt genom jobbet eller så) och sen tillkommer ju madrass. Fast det är ju roligt att ha en hembyggd säng om den är gjord med finess, så för den saken kan det ju vara kul. Men för att spara pengar tror jag inte på idén.

Man skall ju tänka på måtten som sagt, så att de passar madrasser och följer säkerhetsnormer. Max 7 cm får det vara mellan spjälorna om den skall anses säker. Madrasser finns i två standardmått, 55x115 cm och 60x120 cm (och så IKEAs egna mått 55x112 cm).

Om man tycker det verkar krångligt att bygga sängen med höj- och sänkbar botten så kan man ju göra framsidan höj- och sänkbar istället. Då kan botten alltid vara i "bottenläge" och så höjer man sidan när bebisen börjar sätta sig upp. Kanske till och med att man gör framsidan avtagbar (om botten är fast så blir ju sängen stadig ändå) så har man en liten "soffa" när barnet växer ur spjälsängen.
 

Min syster..

Skrivet av  Susanna, bf 13/9
..får allt material gratis. Så isf behöver jag bara köpa en madrass. Och eftersom jag syr själv kan jag köpa skumgummi och själv sy överdraget. Då borde det väl bli rätt billigt?
Fast jag kikar efter begagnade sängar också. Men det får ju ett högre emotionellt värde med en hemmagjord, som kanske kan gå i arv eller så :)
 

Eller en vagga...

Skrivet av  Gunilla v.10
Jag såg för ett tag sedan en "hemsnickrad" vagga fast en rätt stor modell och där golvställningen liksom var fast och sedan som en låda fäst i den som kunde gunga. Svårt att förklara =)Jättefin var den i alla fall - i ek.