Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

handavtryck i gips TIPS

Skrivet av Mia o Max 040918
Gjorde hand o fotavtryck på sonen häromdagen. Eftersom jag inte ville att han skulle ha hudkontakt med gipsmassan så gjorde jag lite annorlunda... Gjorde avtrycket i trolldeg istället och när den hade stelnat så fyllde jag hålen efter handen o foten + ca 1 cm med gips. Vart jättehäftigt! En liten tavla där handen o foten sticker ut (extra mycket också eftersom han tryckte ner tårna o fingrarna extra mycket i trolldegen om ni förstår vad jag menar). Jag rekommenderar andra o göra detta också! Kul att ha som minne.

Svar på tråden: handavtryck i gips TIPS

trolldeg

Skrivet av  jannice med prinsessa (nathalie)
var köper man det?
 

gör själv

Skrivet av  Mia o Max 040918
den kan du göra själv! Jag använde detta recept:

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

När du sen fyller "formen" med gips, tänk på att trolldegen suger åt sig vätska så låt inte gipset torka allt för länge på trolldegen.
 

Man ska tänka på

Skrivet av  Notte m tjejer 0202&0409
att inte använda Play-doo-lera gjord på citronsyra.
Det har jag testat och citronsyran reagerar med gipset och bildar koldioxid och avtrycket blir alldeles bubbligt av små gasbubblor.
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Jenny med Ebba 25/9
Har funderat på att göra detta så ditt tips kom lägligt! En fråga bara, vad la du trolldegen med avtrycken i innan du hällde på gipset? För att det ska bli en tavla måste de väl ha legat i något? Annars skulle ju gipset rinna över... *funderar*

Var köper man gips förresten?
 

form

Skrivet av  Mia o Max 040918
Jag gjorde kanter av trolldegen (som när man t ex gör pajbotten) samt hade den i en rund form.
Gips säljs i leksaksaffärer...
 

OK!

Skrivet av  Jenny med Ebba 25/9
Då förstår jag! Detta måste vi prova!