Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Järnvärde

Skrivet av Pippi bf 3/3
Howdy!
Nån som vet hur "illa" det är att ha ett järnvärde på 110? Vid inskrivningen hade jag 116 och blev beordrad att redan då börja äta järn. Vid andra besöket hade ändå värdet sjunkit till 110 och bm sa att det var "undre gränsen" - vad nu det betyder. Men jag fick inga order om att öka järndosen. Nån som vet nåt om järnvärden??
Svar på tråden: Järnvärde

Trött

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Jag hade ett Hb på 114 och kunde känna hur trött jag var. Började med en Niferex/dag, men fick öka till 2, innan jag kunde känna att tröttheten släppte.

Hur mår du? Hb på 110 är i underkant, över 120 borde det vara (har jag fått höra). Speciellt nu när du är gravid och det finns risk att det sjunker ytterligare.

 

Trött!

Skrivet av  Pippi bf 3/3
Är jag! Och matt och andfådd. Tycker att det är konstigt att värdet fortsatt sjunka trots att jag äter Niferex. Och fattar inte varför bm på nåt sätt tog så lätt på det. De är väl dessutom nu som bebben verkligen börjar lagra järn.. Man hör ju om hur pigga alla tycks bli efter de första månaderna, och jag är nog lite mindre matt, men pigg - nä!

Kan jag öka till 2 tabletter själv?
 

Jag gjorde det

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Jag ökade själv till 2 tabletter/dag, när jag kände hur jag bara blev tröttare och tröttare. Ska inte till mvc förrän om 5 veckor (besök nr 2), så vad jag har för Hb nu har jag ingen aning om. Men det borde vara bättre (eller åtminstone inte sämre) än vid inskrivningen i varje fall.
 

under 120

Skrivet av  Trillian bf 21/3
så bör man ta järntillskott. Normalt för kvinnor är i icke-grossest tillstånd 130-135.

Att Hb sjunker under graviditeten finns ju flera anlednigar till. Dels så ökar mammans blodvolym och så går det åt en hel del till bebben. Om man äter en kost som har låg järnhalt eller försämrar upptaget av järn så blir det svårare att bibehålla järnhalten i kroppen.

Nu har jag själv aldrig ätit just Niferex, men det finns ett annat preparat (minns inte vad det heter) som också har 100Mg/tablett och av den kan man ta två om dagen. Man ska helst ta tabletterna ca 1 tim före måltid och gärna ihop med ett glas juice. Undvik att dricka kaffe eller the i samband med det eftersom det hämmar upptaget av järn till kroppen... det var väl i stort sett allt jag kunde komma på nu...
 

Oj, vad högt!

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Så högt som >130 har jag nog aldrig haft.

Själv tar jag mina Niferex innan jag går och lägger mig (för att undvika illamående), tillsammans med C-vitamin. Detta efter tips här.

Hur är det med dig Trillian? Efter att du berättade om din graviditet letar jag alltid inlägg efter dig och hoppas att allt fortfarande är bra.
 

jag hade 143 senast...

Skrivet av  Trillian bf 21/3
när jag opererades, men jag har å andra sidan ett ovanligt högt Hb för att vara kvinna. Var blodgivare under många år men då sjönk mitt Hb så jag slutade för ett par år sedan. Som lägst sjönk det ner till strax över 120. Iom att jag alltid haft bra blodvärden så utgick jag ifrån att min kropp inte mådde bra av att lämna blod.

Jotack, det går väl rätt bra än så länge. Det är ju rätt tråkigt att bara ligga här och min man är ju väääääldigt överbeskyddande så även om jag kan göra lite så får jag inte. Klart att jag förstår honom. Det enda han kan påverka i utgången är ju att se till att jag inte gör något.
 

Mitt var på 108..

Skrivet av  Mamma Mia m Ebba-02 & bf 8/3
...senaste besöket hos BM. Då hade det sjunkit från 128 på bara några veckor. Jag blev beordrad att äta två Niferex om dagen men bara under max två veckor. Sen skulle jag äta dubbeldos varannan dag. Vet ej varför. Men som de andra har sagt så hjälper C-vitamin
kroppen att ta upp järnet. Jag tar Niferexen med ett stort glas Tropicana apelsinjuice.

Lycka till!!

Kram kram
 

det maximerar upptaget

Skrivet av  Trillian bf 21/3
om man tar tabletterna stötvis, det är nog därför din bmhar rekomenderat det iom att ditt Hb är så lågt.

Finns en annan variant som vissa använder sig av. Enkeldos i två veckor (1 tbl/dag) - uppehåll en vecka - dubbeldos (2 tabl/dag) i en vecka - uppehåll 1-2 v och sedan börjar man om igen. På det viset kan man få kroppen att bygga upp en bra järndepå och därmed bibehålla en jämn balans i blodet. Lite omständigt kanske, men det är ju inte nödvändigt om man inte har extremt lågt Hb.
 

Tack alla!

Skrivet av  Pippi bf 3/3
Jag kanske dubblar dosen en vecka eller så och ser om jag blir piggare..

Kram
 

Vid 110 är väl gränsfall...

Skrivet av  Liv m Wille 0306+liten v 16
för lågt har jag för mig, som du skriver. Jag ligger på 147 nu, och som lägst förra grav. hade jag 130 så jag har inte så mycket vetskap om lågt järn..Hoppas det löser sig. Du är inte trött eller så nu?
 

Artiklar från Familjeliv