Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övergrepp systematiska och vitt spridda enligt RK

Skrivet av lolouise
Röda Korsets rapport har varnat för detta i över ett år. Obeväpnade fångar har beskjutits från vakttorn likt i tyska koncentrationsläger under 2:a världskriget:
länk BBC: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3694521.stm

"But on Friday the Wall Street Journal quoted parts of the 24-page report. It alleges, among other things, that prisoners were kept naked in cells, in darkness and without facilities.

It says prisoners were beaten, in one case leading to death, and that soldiers fired on unarmed prisoners from watchtowers, killing some of them.

The report concludes there have been serious violations of the Geneva Conventions governing the treatment of prisoners of war.

The report says the ill-treatment was widely tolerated, especially with regard to extracting information from Iraqis"


Svar på tråden: Övergrepp systematiska och vitt spridda enligt RK

Alltså var det fel, den som skrev...

Skrivet av  lolouise
...svarsinägg till mig (Pappa KP?) om varför jag tog upp övergrepp från enskilda soldater. Övergreppen kan inte bortförklaras med att de var enstaka utan de var systematiska. Klipp från samma artikel:
"The report is at odds with the position of the US government, which insists that cases of abuses were isolated.
ICRC director of operations, Pierre Kraehenbuehl, disputed this.
"We were dealing here with a broad pattern, not individual acts. There was a pattern and a system," he said.
Mr Kraehenbuehl said that over the last year the Red Cross had repeatedly warned the Bush administration that the conditions at the Abu Ghraib needed changing"
 

SAMLA IHOP DIG...

Skrivet av  Nilsfar
...OCH SKRIV ETT INLÄGG.
 

OK, hur länge ska de som...

Skrivet av  lolouise
...försvarade kriget och sanktionerna (bl a här på sidan) ihärdigt fortsätta hävda att allt precis allt, och hur många människors död och lemlästande som helst rättfärdigas med att få bort den som utsetts till djävulen själv av Bush den äldre och yngre, trots att USA hjälpte honom i många år och sålde vapen till honom? USA har hjälpt Saddam först så han kunnat utöva förtryck över det irakiska folket. Sedan svälter man ut det irakiska folket och berövar dem på dess sjukvård och bombar dem med napalm och klusterbomber samt avslutar med att tortera krigsfångarna (detta inte sanktionerat av de styrande, men mkt släpphänt behandlat), trots att de flesta amerikanska krigsfångar som släppts eller flytt från irakierna har behandlats förhållandevis väl.
 

Du slår in litet öppna dörrar

Skrivet av  Christopher
Jag har skrivit det förut, övergreppen är totalt och fullkomligt oacceptabla. Det är också Bushs och Blairs åsikt. Det är också den amerikanska och brittiska opinionens åsikt.

Ursäkta om jag förklarar det som framstår som självklart för de flesta av oss, men detta är en fundamental skillnad mellan demokrati och diktatur: I en demokrati måste regeringen ta hänsyn till den allmänna opinionen. De skyldiga och de ansvariga för skandalen kommer att ställas till svars, den processen har redan inletts.

Vi har inga bilder från hur det gick till på Saddams tid i fängelserna, men vi kan vara fullkomligt övertygade om att ingen på den tiden ställdes till svars för några övergrepp.
 

nej, men, nu är du inte insatt...

Skrivet av  lolouise
...i det hela. Övergreppen har om du sätter dig in i det varit systematiska (precis som väntat i krig, precis som i Vietnam), och alla dessa soldater och deras officerare kommer naturlligtvis inte att straffas. En del syndabockar kommer förstås att ställas inför rätta nu, som kvinnan på bilderna för syns och skams skull.
Du är väl inte så blåögd att du ints förstår att på de flesta övergreppen som begåtts i Irak och Afghanistan finns det INTE foton och filmer som bevisar det hela. Har förresten de ansvariga för de som stuvade in en massa afghaner i conteinrar straffats?
 

Har inte lusläst allt, nej

Skrivet av  Christopher
Jag vet inte om du hann läsa mitt inlägg innan du svarade på det: Ansvariga för övergreppen kommer att ställas till svars.

Säkert kommer inte alla att straffas, men det kallas att statuera exempel och fungerar som en signal att detta inte är acceptabelt och som en varning till den som tror sig kunna göra något sådant och komma undan med det.

Det ligger hundratusentals människor i massgravar i Irak. Jag tvivlar mycket starkt på att ett enda exempel har statuerats innan koalitionen gick in i Irak.

Ditt engagemang mot ingripandet i Irak tvivlar jag inte på. Men det är ju först nu vissa förutsättningar har skapats för att det skall kunna bli bättre, om inte terrorismen segrar förstås. De otaliga namnlösa offer som krävdes tidigare fick aldrig någon uppmärksamhet. JAG finner det positivt att den situationen har ändrats, även om det som har avslöjats från fängelserna är oacceptabelt.
 

Ja, för de som befann sig...

Skrivet av  lolouise
...i Saddams fångenskap vid tidpunkten för invasionen var det naturligtvis positivt, då de flesta antagligen kunde bli fria.
Likadant som det varit positivt för t ex västsaharier eller andra politiska fångar i marockanska fängelser att undslippa tortyr pga en invasion eller en naturkatastrof som rev ner fängelsemurarna, eller för oskyldigt dömda på "death row" i väntan på elektriska stolen i USA om en bomb släpptes där så de kunde bli fria.
Det finns fler länder i världen än Irak där det sitter lidande och torterade fångar och väntar på befrielse. Att bomba dessa länder så oskyldiga människor dör och lemlästas anser jag är en etiskt omoralisk lösning.
 

Och du...

Skrivet av  lolouise
...jag behöver inte höra fler gånger om skillnaden mellan diktatur och demokrati. Skillnaden mellan mig och dig är tydligen att jag tycker att en demokratis övergrepp aldrig får ursäktas med att "men det är ju mycket värre i diktaturer, så det vi gör som är demokrati är ju inte alls lika farligt" Som en amerikan sa när en annan soldat klagade på att han misshandlade en irakisk fånge för grovt: "Det här är väl ingenting, tänk på Saddam, han klippte av deras fingrar"
 

Skillnaden mellan impulsstyrd och händelsestyrd då

Skrivet av  mani
Impulsstyrd: fungerar oberoende av det som händer omkring, fortsätter att leverera. Ett exempel är en klocka, ganska förutsägbar alltså.
Händelsestyrd kallas det som reagerar till händelserna i miljön.
Vilken typ tror du du tillhör?
 

Ja, jag vet ju vad du tillhör iallafall....

Skrivet av  lolouise
....och inte är det den oförutsägbara sorten.....
 

Dessutom tycker jag att det är konstigt....

Skrivet av  lolouise
...att redax inte utesluter sådana som dig som håller på med personförföljelse. Jag har aldrig startat någon diskussion med dig vad jag vet, och jag skulle definitivt aldrig hoppa på någon med personangrepp oprovocerat. Du är ingen person jag har lust att diskutera med.
 

Patetiskt....

Skrivet av  lolouise
...Den internationella kritiken även bland USAs allierade är stark, mn anser inte att Bushs ursäkter och fördömanden är tillräckligt, och man kräver Rumsfields avgång. USAs försvarsdepartement har godkänt entirtyrliknande förhörsteknik likt de metoder som använts i Irak.
Du verkar tycka att detta är OK, och ska tystas ner. Bra, då vet jag vad du är för människa.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,475156,00.html
 

Tillägg...En tortyrliknande...

Skrivet av  lolouise
...förhörsteknik har i april förra året godkänts för användning i Guantanamo på Kuba.
 

Soldaternas fringisar

Skrivet av  Mary Lou
Sedan urminnes tider har det tillhört soldaternas förmåner att få fritt plundra, bränna, misshandla, våldta och döda de besegrade. De vanliga reglerna och den vanliga moralen gäller inte i krig.

Undrar varför soldaterna tror att fr är i Irak? För att försvara sitt land (irakerna är terrorister och därför ansvariga för 11 september)?

För att befria irakierna från diktatorn Saddam (och de jäklarna är inte ens tacksamma!)?

Antar att de i vilket fall som helst inte ser på irakierna som sina jämlikar.
 

Artiklar från Familjeliv