Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spinalbedövning

Skrivet av Annika & Nelly & bebis v 23
Jag har blivit lite nojig över att jag inte ska kunna få en spinalbedövning och att jag i så fall måste snittas sövt. Sist var det ju sövt katastrofsnitt och jag sörjer verkligen att jag inte har fått uppleva mitt barns födelse. Den här gången vill jag alltså absolut vara vaken. Alla läkare och BM jag har pratat med säger sig aldrig ha varit med om att det inte går att lägga en spinal, men samtidigt har jag ju läst att det har misslyckats på flera av er här. Jag undrar alltså lite om ni vet varför det inte gick att lägga en spinal på just er. Har ni något fel på ryggen eller liknande eller har ni aldrig fått reda på anledningen till det? Vore jättesnällt om ni ville svara!
Svar på tråden: Spinalbedövning

jag har hört

Skrivet av  Nita & André 9/11
att det går på alla. Det är narkosläkaren som är dålig annars..=)
MIn mamma är jättesvårt stucken. De får hålla på länge och sticka på henne. Men för mej gick det jättebra. Jag kan tänka mej att du väljer lite själv hur mycket du orkar.
Jag tror inte att du behöver oroa dej.det kommer att gå jätte bra denna gången
 

Svårt med min

Skrivet av  verne med Lillan 19/5
Det tog ca 40 minuter för dom att lägga min och överläkare fick kallas in, även han fick inte till det och till slut fick de lägga mig ner på sidan och efter ett par försök gick det bra.
Under tiden det pågick gjorde det helvetiskt ont, men efteråt tänkte jag typ Ja okej, om det var all smärta man får, så är det också okej...

Sen stannade överläkaren för att prata med mig när de sydde och jag frågade då om det var min rygg det var fel på eller om jag bara hade en dålig dag ;)

Han sa att det inte alls behövde vara min rygg, utan att det kan bli så ibland - jag kanske var för spänd eller hade legat konstigt på natten innan... Men det var tydligen inte så vanligt att det var så svårt att lägga den.
 

kan tillägga

Skrivet av  verne med Lillan 19/5
att jag träffade på narkosläkaren (den första) efter några dagar och hon sa att om de hade sett på mig att jag inte klarade mer, då hade de sövd istället.
 

Vid mitt första

Skrivet av  Ango
snitt tog det ca 7 försök innan det lyckades. Vid det laget var jag rätt uppgiven!
Till att börja med så var det en student (eller AT) som gjorde de första försöken. Det lyckades inte, det gjorde bara vansinnigt ont.
Till slut skulle den "riktiga" narkosläkaren prova. Det tog honom 2 försök innan det lyckades. Det var en seg hinna i ryggen som de inte kunde komma igenom tydligen.
Vid mitt akuta snitt satt bedövningen på första försöket. Jag kände bara hur det stack till när han precis satte in nålen (kändes som när man tar spruta eller blodprov...eller blir stucken av en mygga) och trodde att det var lokalbedövningen, men nej då det var spinalen. Blev glatt överraskad över att det inte kändes alls!

Kramisar
 

Diskbråck : sövd

Skrivet av  Tuvas mamma
Hej
Jag blev sövd pga av att de inte vågade sticka mig i ryggen eftersom de inte visst hur där såg ut pga av diskbråcket, de var rädda för att göra mer skada.
Jag ville helst också vara vaken men fick tänka om. idag är det inget jag ångrar min man var ju där han tog hand om vår flicka, han fick förmånen att se henne först, knyta band med henne utan att jag "störde", hålla henne intill sig, trösta henne. Är det något jag aldrig kommer att glömma så är det när jag kom upprullandes på avdelningen och såg min man stå där med vårt barn i famnen, det var det vackraste jag sett och ett av de mest känslofyllda ögonblick hitills i mitt liv. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv