Annons:
  Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klimakteriet, någon?

Skrivet av Anneka
Är det någon här som har kommit i klimakteriet (eller passerat det)? Hur "började" det i så fall? Är det så att mensen uteblir eller börjar det med andra symptom? Jag undrar eftersom jag blev omotiverat svettig i morse. Först blev jag bara irriterad och konfunderad, men sen slog det mig att det KANSKE är dags nu? Ve och fasa, jag som inte känner mig en dag äldre än 32! Har också lite flytningar som jag inte riktigt känner igen. Är 45 år och fick mitt tredje och sista barn för ganska precis fyra år sedan. Har varit en flitig besökare här på fN under åren, men nu har jag inte så ofta tid att hänga med. Kul i alla fall att se så många "nya" här på Äf.
Svar
Inte själv, men
fick genom diskussion på jobbet häromdagen höra att det börjat vid 43 års ålder för kollega (hon är 49 nu), fast då var det blodvallningar (el vad det heter, svett-attacker alltså), speciellt nattetid. Denna sommar har varit hemsk för henne så nu skulle hon börja med östrogen sa hon, men var tveksam över biverkningar och skulle göra lite "research" på nätet.
Skrivet av  Margis
Hej!
Jag har under detta året, känt att det har varit annorlunda i "måendet" under cyklerna. Har absolut inte kunnat definiera det, visste bara att nåt underligt är det. Har ju haft mens i 30 år, så litekänner man ju kroppen!!
Fick i alla fall en tid hos min gynekolog, och försökte beskriva vad det var. Dessutom har jag otorliga probelm med att jag är antingen fruktansvärt TRÖTT jämt _eller_ otroligt ARG. Svettningar har jag haft nån enstaka gång.
Tror ju själv att jag i alla fall befinner mig " i farstun". Hur som helst, så talade min gynekolog om att det kan vara så, när man kommer i min ålder ( 45) så har man inte alltid fullbordade menscykler. Och detta kan ge olika känslor, symptom, vad det nu är. Jag fick Provera utskrivet, att ta på 16:e dagen efter mensens första dag, och i 10 dagar, så kommer mensen efter 3 dagar, så börjar man om igen. Fick även vitamin B6 utskrivet.Provera är gulkroppshormon, det "enklaste" du kan tillföra kroppen ingen östrogen alltså. Nu har jag tagit B6 hela sommaren, PRovera i 1 period, och tycker att jag mår alldeles strålande. I och för sig, så har jag varit ledig oxå, så kansek jag borde vänta med glädjetjuten tills jag är i hetluften med 3 ungar, jobb och stress!!!
Men jag är mer än nöjd alltså, med "mina små piller"!!
Skrivet av  Maggan
Tack Margis och Maggan
Jag fick Primolut-Nor utskrivet av min gynekolog för ett år sedan, anledningen var att mina cykler blivit så korta, bara 21-25 dagar, och dessutom var mensen liksom utdragen, kunde komma tillbaka efter några dagar när man trodde att den var över. Men när jag läste om alla biverkningar i FASS så ville jag aldrig ta tabletterna. Mensen är något stabilare nu. Just nu har jag nog ägglossning, varje steg känns i magen och jag är alldeles uppsvälld. SUCK, varför kan man inte bara slippa allt besvär nu när man ändå inte skall ha fler barn? Hur starka är B6-tabletterna du tar? Kan man köpa dem receptfritt? Jag åt B12 i hög dos när jag var gravid, och jag har aldrig mått så bra som då.
Skrivet av  Anneka
Nu har jag kollat... det blev lite långt!
Sökte i Fass på nätet, och fick fram följande.
Provera, är alltså ett syntetiskt gulkroppshormon, så likt som möjligt det gulkroppshormon som bildas i äggstocken under cykelns andra hälft. Fast det står ju om biverkningar även om detta, dock har jag inte känt nåt, och inbillar mig att detta är _lindrigare_ än att äta östrogen.... Kollade t.o.m på läkemedelsverkets biverkningssida, om huruvida jag skulle "våga börja"... men jag gjorde det, och allt känns bra. KAnske 1-2 dagars längre mens med flytningar, men det är allt.
vad det gäller B6, så heter min tablett Benadon och är receptbelagd. (Den hade jag inte kollat förrän nu, och där står det att man inte ska äta så hög dos alltför länge!! häpp!! Får ta och dra ner på intaget då!!)
Jag fick Benadon i 300mg tabletter. Finns även i lägre dos.( 50&100mg) Min gynekolog tyckte att jag behövde denna dos. B6 är viktig för nervsystemet, och det har ju sannerligen varit påverkat hos mig, med en oerhörd labilitet,irritabilitet, nolltolerans,olust, vilket gett både mig och omgivningen skrämselhicka. Till slut kände jag att jag kunde inte förklara allt med att " livet är stressigt, jobbigt och frustrerande" det finns nåt annat bakom!
Även min bästa vän, tyckte i telefon att jag lät så himla pigg på rösten, hon sa" så här har du inte låtit på länge" Och då blev jag väldans glad! ( som sagt kan ju en lång semester _oxå_ spela in, men jag tror inte det bara är det)
Det är knepigt det här med "den nya fasen" man ska in i, jag har ju liksom inget att jämföra med, hur vet man... hur ska det va´... osv.
Min gynekolog sa oxå att när man "kliver in i farstun" så kan det bli perioder med lite oregelbundenhet, sen kan allt stabilisera sig ett bra tag till, tills nästa "kliv "kommer.
Du kanske ska prova du oxå!!!
Tjing så länge
Skrivet av  Maggan
Tack igen för ditt utförliga svar! (imt)
,,
Skrivet av  Anneka
Jag var likadan
men min gynekolog sa typ, haha, inte är du där unga människa, det kan vara för att du är lite överviktig...Suck, jag är 43...
Men iallafall fick jag samma tabletter som Maggan och det fungerar bra, det är iof andra gången på 3 år jag äter dem så nått måste det ju vara. Men B6 har jag inte fått, det ska jag be om nu, mitt humör är värre än värst så det behövs ju verkligen. Men vad olika de dömer, antingen är man i farstun eller så är man inbillningssjuk...
Jag har absolut inget emot att slippa mensen, men däremot östrogen etc.
Skrivet av  Chruss
Annons:
Annons:
Annons:

Faktabank

Artiklar och nyttig information

annons