Annons:
  Sök arkiverade trådar

Behöver info och råd angående att bli stödfamilj.

Blivande kontaktmamma
Hej!

Jag ska troligtvis bli stödfamilj åt en liten pojke. Har "tagit hand om" honom titt som tätt gratis nu i snart två år och det verkar som om sociala har ställt ultimatum till föräldrarna om att jag (eller ngn annan) blir stödfamilj (föräldrarna vill ha mig, som de litar på).

Det har försigkommit ca 4 anmälningar till soc bara det senaste året från olika personer, ingen anonym dock, och soc börjar ställa mer krav på åtgärder för pojken än heltid på dagis osv (enligt modern).

Nu vill jag ha lite information angående stödfamiljsfunktionen. Jag är själv ensamstående mamma, blir detta ett problem vid bedömningen om jag är lämplig? Jag har själv en son i samma ålder som detta barn känner väl och pojken har en mycket trygg relation till mig (även när föräldrarna är med söker sig pojken hellre till mig för att sitta i knä eller "blåsa" och plåstra om sår osv).

Vad får man för ersättning i Stockholm? Pojken har inte damp, men vissa sociala problem pga familjen han lever i.

Måste jag informera soc först när det förekommer vanvård, eller kan jag göra som jag gjort under dessa två år, nämligen prata med föräldrarna och övertyga dem om att det de gör inte är lämpligt osv? Om föräldrarna inte skulle lyssna, då vänder jag mig så klart till soc, men jag skulle vilja vända mig till föräldrarna i första hand vid problem. (Typ hygien, att man måste ge barnet mat, för små, smutsiga, för kalla kläder, att man inte kan stänga in ett litet barn i lägenheten och försvinna några timmar på fest eller annan aktivitet osv.) Det blir svårt med relationen till föräldrarna om jag inte kan ha en öppen dialog med dem, vilket jag har haft än så länge. Jag är rädd att de ska förlora förtroendet för mig. När jag har sagt till om något har de alltid skött detta när jag har haft sonen. (Vet naturligtvis inte vad som sker när han är hemma.)

Hoppas att någon kan ge sig tid att svara mig. Jag undrar också om det finns något nätverk för kontaktfamiljer?

Mvh blivande (förhoppningsvis) kontaktmamma
Man undrar    Kia
En av föräldrarna är det.    Blivande kontaktmamma
Knepigt läge   
Nej, jag tror inte din familj har något gemensamt med denna familj i verkli    Blivande kontaktmamma
Varför då?    Leif
Lite fler funderingar   
Nej, det har han inte.    Blivande kontaktmamma
OK, du kan ha rätt    Leif
var hittar jag testen   
*rysningar*    arma barn
Annons:

Faktabank

Artiklar och nyttig information

Vårt instagram-flöde

annons