Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det kattraser som inte fäller så mkt hår?

Skrivet av Linda & Filippa 5/9-01
Vi funderar allvarligt på att skaffa katter (ja, skaffar vi så blir det 2 på en gång). Det enda negativa jag kan komma på när det gäller detta husdjur är just att de fäller så in i bängen mkt hår!

Finns det raser som fäller _lite_ hår?

Eller har ni tips hur man ska försöka minska på håravfallet?
Svar på tråden: Finns det kattraser som inte fäller så mkt hår?

Rexkatterna fäller minimalt!

Skrivet av  Ffrree
Läs mer om devonrex och cornishrex här:
www.rexringen.nu
www.rexunited.com
De har världens mjukaste och goaste päls, lockig sådan, och saknar täckhår. Jag får själv hem en cornishunge i övermorgon!
Ffrree
 

visst

Skrivet av  Nanie
Hej på er,
Det finns några raser som tappar mindre hår än de andra: Conish Rex och Devon Rex har ett slags vågigt hår. Och är dessutom mycket trevliga katter (som alla katter förstås...) Det finns den sötfulla sphynx som är en naken katten; en ganska ny ras som fortfarande är lite dyrare än andra raser. Själv har jag bengaler hemma; underbara vackra katter men de tappar hår inte lika mycket som mina huskatter men ändå..
Det är de raser jag vet om men de är nog flera som kan ge dig tips om kanske andra raser.
Att skaffa två katter är en mycket bra idé.
Jag tror att en Rex kostar runt 4000-5000 kr och Sphynx kan man dubbla denna pris tror jag.
Sen om man orkar kan man också borsta katterna regelbundet och de är de flesta lösa hårstrån i borsten; det gör stor skillnad det kan jag lova.
Lycka till i er letande efter era vänner.
 

Korat

Skrivet av  HelenaD
Jag ställde ungefär samma fråga som du på ett kattforum och hittade av en slump min drömras :-). Har du tittat något på korat? Här kan du läsa om den och se bilder:

http://www25.brinkster.com/koratkorat/index.html

Annars kan man säga att du ska titta på katter med tunn päls, utan så mycket ull. Min drömras nummer två är abessiniern som ju är SÅ vacker! Jag har inget direkt grepp om hur mycket de hårar eller inte men inbillar mig att det är något mindre. Eller så är det rent önsketänkande ;-). Även orientaler och siameser hårar mindre, då de saknar underull.

Hur som helst: undvik tjockpälsarna med massor med ull! Även om du skaffar huskatt. Vi har tre huskatter: två tjockpälsar och en tunnpäls. Skillnaden på hur mycket de fäller är ENORM. Och det är faktiskt jobbigt med extrema mängder katthår... Så när det blir dags att skaffa katt på nytt blir det definitivt en _minimalt_ hårande katt.

Saker som minskar hårandet är ett riktigt bra foder och regelbunden kamning.
 

Läcker ras!

Skrivet av  Ffrree
Har du sådana katter själv? verkar inte finnas många uppfödare i Sverige? Vad kostar en unge?
Ffrree
 

Ja...

Skrivet av  HelenaD
...visst är de läckra :-). Nej, jag har ingen själv ännu eftersom vi har sagt att det räcker med tre katter (vi har tre huskatter) men någon gång i framtiden blir det nog en sådan.

Vad jag förstått så ligger priset på ganska normalt raskattungepris trots att de är ganska ovanliga. Någonstans mellan ca 3000 kr och 6000 kr alltså.
 

våra fäller knappt något

Skrivet av  Amelie från Montmartre
vi har den coolaste rasen; siameser. kolla på siameslinjen eller siames och orientalgruppen.