Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min valp bits HÅRT!!

Skrivet av Anne
Hej!! Min goldenvalp har alltid haft ett stort bitbehov som jag väl förstått att de flesta valpar har... Men nu tycker jag att det har blivit värre, han biter på allt han kommer åt och jag tänker att det kanske är för att han håller på att tappa sina mjölktänder. Men så fort man närmar sig med händerna så tror han att det är lek och biter HÅRT... jag har sår på händerna, han biter så det börjar att blöda. Jag gör inga hastiga rörelser och försöker hålla händerna så stilla jag bara kan men händer, fötter och byxben är jätteroliga att bita i!! Vad göra?
Svar på tråden: Min valp bits HÅRT!!

säg ifrån hårt!

Skrivet av  merrin
Biter han FÖR hårt eller inte vill fatta när leken är slut så måste du säga ifrån ordentligt ,det är du som bestämmer.
Och ta inte tex. bollen eller dragkampa med något bara för att HAN vill det.

Min Goldentik var oxå extremt bitig ,men vi sa ifrån och det hjälpte ,det lite större problemet var att klippa klorna ,det gick bara inte ,hon låg som en makaron och bet mej i händerna och bet i klotången ,det hjälpte inte hur arg man än blev ,så en dag fick jag nog och gjorde som hundmamman (kanske) skulle gjort ,jag bet henne i kinden och höll kvar tills hon lugnat sig.
Sedan dess har det inte varit några problem med klippningen ,nu finns det säkerligen folk som har något att invända mot den åtgärden ,men jag handlade på ren instinkt!?

Och har du provat tuggben?? det hjälpte i vårat fall ,då lät hon möblerna vara.

Hoppas det går över snart ,jag vet hur jobbigt det är.
 

Har...

Skrivet av  Anne
sagt ifrån hårt men det verkar som om han bara blir ännu mera taggad att bitas då. Tuggben och tuggpinnar avverkas på löpande band här.
Kloklippningen går bra för vår del nu men har inte alltid gjort det, provade ungefär samma metod som du fast med lite nyp i kinden så nu går det hur bra som helst.
 

Vattensprutan...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
den du har och duschar blommorna med...

När Ebbe va mindre så gillade han väldigt att "bita" i vår son..(han va den enda som inte gav igen)... och då tog jag fram vattensprutan.. satte den på hård stråle och sprutade på honom i sidan och sa NEJ...

Och det fungerade jättebra.... obehagligt, men inte som gör ont...
Lycka till.... Anette med Ebbe Golden valp på 16 v..
 

Så gör jag med

Skrivet av  Lilith
vår lilla (12 v) är också väldigt bitig. Det hjälper inte att säga till hårt etc, då triggas hon att bita mer. men vattensprutan funkar, då kommer hon av sig och man hinner avleda med något annat.
 

Artiklar från Familjeliv