Annons:
  Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stor förvirring ang. skrikig bebis *enormt långt*

Skrivet av LillaMy m. Jonna 040315
Har försökt läsa tillbaka en massa inlägg om skrikiga, ledsna bebisar för att ev. hitta tips som kan fungera på min dotter. Känner mej dock superförvirrad eftersom det ju verkar finnas så många olika tips och råd? Hur i hela fridens namn ska jag veta vad som felas min 6-veckors tjej?

Efter en massa amningsstrul i början, viktnedgång o. dyl. så ammar jag nu min dotter helt och hon går upp i vikt som hon ska. Dock är hon ofta otroligt ledsen och skriker mkt. Det är inte heller "bara lite gnäll" som går över när man tar upp henne i famnen eller ammar henne utan hon vrålar så hon tappar andan, sparkar med benen, spänner sej som en fjäder och viftar frenetiskt med armarna. Detta kommer alldles efter amning eller inom max 20 min efter hon ätit. Det är alltså inte heller "kvällsgnäll" utan det pågår dygnet runt.

Många gånger när hon äter så ligger hon och liksom krampar och får ingen ro vid bröstet. Hon sprattlar och åmar sej, släpper bröstet och skriker men vill sedan fortsätta äta till dess att jag tar bort henne när hon sliter för mkt och gör mej illa. Varje gång hon släpper tar jag upp henne och rapar, vilket brukar gå bra (oftast kräks hon oxå samtidigt som hon rapar) men hon blir bara nöjd några sekunder efter rapen innan hon börjar skrika igen. Jag kan i princip _aldrig_ amma min dotter till sömns. Ibland slumrar hon till vid bröstet men vaknar då alltid inom fem min och skriker.

Min dotter är väldigt gasig i magen och skriker, sparkar och fäktar när hon pruttar (vilket honj gör OFTA) och bajsar. Det ser alltid otroligt plågat ut och jag tror verkligen att hon har ont. Hon kräks också massor, 3-6 ggr efter varje amning. Både stora lass, små skvättar, "ren, färsk mjölk" samt gammal, koagulerad mjölk som liknar keso.

Vårt liv ser ut består av att amma, rapa, torka kräks och sedan trösta och bära. Ibland somnar hon till slut och sover några timmar innan allt börjar om men många gånger kan hon va vaken i timmar, timmar och åter timmar då jag ammar, bär, ammar och bär. Till slut däckar hon då totalt och sover hur länge som helst. Förmodligen är hon toalt utmattad.

Jag ger minifom före amningarna och är uppe i 30 droppar utan att se ngt vidare resultat. Jag dricker 3 koppar amningste (anis, fänkål och kummin) varje dag och har också testat att ge det direkt till Jonna. Lite bättre kanske det blivit men absolut inte bra.

Jag har hela tiden funderat på om hon kanske bara är en gnällig bebis, speciellt eftersom jag så ofta får höra att "bebisar skriker ju, det är väl inget att gnälla över". Men nu när jag träffat flera andra bebisar i samma ålder så inser jag ju att min dotter inte beter sej som ngn av dem! De ligger lugnt och ammar, somnar kanske vid bröstet och gnäller om de är hungriga eller vill ha närhet i princip. Om det bara va det som Jonna saknade skulle jag gladeligen ge det till henne. Men att ta upp henne i famnen när hon skriker hjälper inte för fem öre. Det enda som får henne lugn är att komma i upprätt ställning (eller i vissa fall att ligga på sidan) samtidigt som hon får värme mot magen. Bärselen och vetekudden är räddningarna här. Utan dem undrar jag om Jonna skulle sova alls.

Jag vill så otroligt gärna hjälpa min lilla tjej! Det river i mitt hjärta när jag ser hur hon vrålar och har ont. Men hur? Hur vet jag vad som gör att hon har ont?

Kan det vara mjölkprodukter som är boven? Vilka symptom får bebisar som är överkänsliga mot komjölksprotein? Hur länge måste jag utesluta mjölkprodukter för att se om det funkar? Är det värt att testa med de förutsättningar jag besrivit ovan?

Är det kolik? Jag tror inte det eftersom hon skriker precis lika mkt vid alla givna tider på dygnet och inte massa timmar i sträck en gång per dygn utan direkt efter amning eller max 20 min efter och sedan ända tills hon fått magen riktigt varm, främst i bärselen. OM det är kolik trots allt, är det då bara att "stå ut" till Jonna blir 10-12 veckor. Går kolik alltid över då?

Kan akupunktur hjälpa min dotter? Ger man det mot kolik eller funkar det även på "bara gasiga magar"? Vill jättegärna veta mer om akupunktur! Hur funkar det? Vad hjälper det emot?

Vad ska jag försöka undvika att äta? Äter inte lök, kål, bönor, vindruvor, starka kryddor eller jordgubbar. Bore jag utesluta fler födoämnen? Vad är der mer som är gasbildande? Har läst lite att frukt kan va problem, likaså grönsaker. Gäller det bara i rått tillstånd? Kan man t.ex. äta wokade grönsaker?

Vad är helt säkert att äta? Alltså, inte gasbildande alls.

Känner mej beredd att göra vad som helst för att hjälpa min lilla tjej! För de stunderna som hon faktiskt är vaken och inte skriker är ju så fantastiska. Då kan hon titta mej i ögonen, le, ge ifrån sej små söta ljud och allt som man bara lever för. Men det är oxå jobbigt eftersom man hela tiden vet att det snart tar slut och hon kommer börja skrika. Hon är ju liksom aldrig nöjd och glad för att sedan somna i min famn.

Vet inte om det är ngn som orkat läsa ända hit. Inser nu att jag skrivit en mindre roman. Det är så otroligt mkt tankar i mitt huvud nu att jag inte kan begränsa mina ord känns det som. Frågetecknen bara snurrar!

Alla svar emottages otroligt tacksamt!
Svar
Stackars er! Skrivet av    Lotta med bebis i magen BF 15/12
BVC bryr sej noll Skrivet av    LillaMy m. Jonna 040315
Säkert kommer du få... Skrivet av    Jenni
Tack för ditt långa svar!! Skrivet av    LillaMy m. Jonna 040315
Hej Lilla My Skrivet av    Trigger m Evelina 7/2-03
Oj vilken pärs ni haft! Skrivet av    LillaMy m. Jonna 040315
Jag tycker ju så här Skrivet av    Trigger m Evelina 7/2-03
Känner igen mig! Skrivet av    Petra
Tack för tips! Skrivet av    LillaMy m. Jonna 040315
Känner Skrivet av    Nina m Oskar 011120 & Emil 040404