Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Afrikabrev

Skrivet av Ita - Julia-00 & bf 0301
Hallå! Är det nån mer som råkat ut för de sk Afrikabreven. Det är mail som kommer till din privata adress där någon högt uppsatt arvinge till nån president i Afrika ber en att förvalta deras pengar. Oftast över 30 milj. kr.

Själv ska man få en massa procent av den summan om man går med på att ha ett konto i Sverige åt denna person. Naturligtvis struntar vi i breven, vi spärrar avsändarna, men det kommer så många.

Eftersom vår e-mailadress innehar mitt och min mans förnamn så har vi inte reagerat på att de skriver "Dear Ita" i början. Men nu fick vi ett i förrgår där även mitt efternamn stod med och det kändes väldigt obehagligt.
Vet någon hur vi kan bli av med dem.

Och jag hörde på Plus en gång om dessa brev. Det finns folk som svarat, åkt ner till Afrika för att ordna upp affären, och de har blivit av med pass, biljetter, fått kontot länsat och en massa hemskheter...
Svar på tråden: Afrikabrev

Det bästa är nog...

Skrivet av  Annika och Märta 3/12
att bara strunta i dem. Jag tror det rör sig om massutskick, dvs. de vet ingenting mer om dig än ditt för- och efternamn. Jag förstår att det känns obehagligt, men om man svarar tror jag att det är svårare att bli av med dem. Nu vet de ju inte ens om deras mail går fram. Polisen är nog bara intresserad om ett brott har begåtts.
 

Vidarebefodra till polisen

Skrivet av  KarinHelena
Hej
Har fått flertalet sådana brev. De kallas Nigeria-brev. De har nyligen även börjat komma från andra afrikanska länder men är nog alla från samma grupp sändare.

Du skall givetvis ignorera dem. Har en adress dit jag och min man vidarebefodrat våra email. De behöver ju själva emailen för att kunna kartlägga dessa svindlare (som dessvärre visat sig vara grova i verkliga livet också).

[email protected]

Skriv bara Nigeria-brev, vidarebefodrar.

Karin
 

Artiklar från Familjeliv