Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att sova ute i vagn!

Skrivet av farmor
det är sällan man ser barn sova middag utanför köksfönstret i barnvagn nu för tiden!
Jag vet bara min granne och ett daghem som alltid ställer ut de små barnen (upp till 3 år!) i vagn då det är vila - i alla väder!
Inget av mina barnbarn har fått sova ute ensam, bara vid eventuell promenad och aldrig om det regnat eller varit "för kallt"!
Barnbarnens föräldrar förklarar för mig att man inte har tillräcklig koll på barnet genom en fönsterruta! Och ifrågasätter att jag ställer ut deras barn då de är hos mig och skall sova middag! Men farmor står på sig och menar att barn som får vara ute mycket blir friskare!

Hur gör Ni?
Svar på tråden: Om att sova ute i vagn!

Sova ute

Skrivet av  Lena & Johanna
Jag låter vår dotter sova ute i vagnen efter promenad om hon fortfarande sover men bara om jag själv är ute samtidigt. Jag skulle inte vilja ha henne ute själv om jag är inne! Annars är jag för att de ska sova ute mycket.
 

Varför får hon inte

Skrivet av  farmor
sova ute själv?
 

svarar fast det inte var till mig

Skrivet av  Ada
Det kan faktiskt kännas olustigt att lämna en baby ute utan tillsyn. Det är inte alltid man bor så att man har en skyddad trädgård att ställa vagnen i.
När min förstfödda var nyfödd bodde vi i lägenhet i ett bostadsområde som visserligen var ganska lugnt, men jag ville ändå inte ha henne ensam ute. Jag kunde helt enkelt inte koppla av, bl a annat oroade jag mig för PSD som släkten drabbats av ett par gånger.
 

PSD? Vad är det? IMT

Skrivet av  Lopi
r
 

Äh, kom på det nu...IMT

Skrivet av  Lopi
F
 

PSD= Plötslig SpädBarnsdöd IMT

Skrivet av  !
!
 

PSD är väl ändå rätt ovanligt

Skrivet av  farmor
då babyn blir äldre?
Våra barn (egna och lånade) har dagligen sovit ute i vagn (liggvagn, som fungerar långt efter det att barnet lämnat babystadiet alt nerfälld sittvagn) tills de slutat sova middag vid tre-årsåldern. Även därefter har de fått sitta kvar om de somnat i bilbarnstolen, med nervevad sidoruta)!

Men jag har förstått att även de föräldrar som _kan_ ha "ögonkontakt" med sitt sovande barn inte törs låta det sova ute...

Blev därför glad då jag kom i kontakt med ett dagis som har middagssömn ute som rutin!
 

varför är du så besatt...

Skrivet av  Fiia
...av att de måste sova ute???
Visst är det väl jättebra att vara ute över huvud taget. Just när det gäller sovandet så är det väl no big deal? Det är väl inte ett dugg konstigt att en del inte tycker det känns bra att lämna barnet utan tillsyn. Oavsett om det sover eller inte. På en del ställen kan ju vem som helst gå fram till barnet.
 

Lucas sover ute varje dag, nästan.

Skrivet av  Helena med Lucas
Lucas sover mycket bättre ute och har alltid gjort det. Förmiddagssömnen är i princip alltid ute.
Har ett fönster på glänt, eller lägger ut babylyssnaren i nätkassen.
Hade som gräns i vintras att han fick sova inne vid
-8 grader ca.
Lucas har varit snorig och hostig 2ggr i vinter, men aldrig feber.
 

Oftast ute...

Skrivet av  MargaretA
...han somnar mycket bättre ute. Sedan drar jag upp vagnen på förstukvisten för då hör jag in till köket när han vaknar.
Så gör vi alltid om det inte är för kallt (-15 ungefär). Även om det är kallare än så får han somna ute men då drar jag in vagnen i groventrén.
 

Ute, har vi ingen säng...

Skrivet av  JT
så när vår dotter växte ur liggvagen slutade hon oxå sova ute. Jag vill inte sitta och sova och det behöver inte min dotter heller göra annat än i undantags fall. I sittvagnen kan hon ju inte snurra och vända sig som hon vill.
 

Hannah....

Skrivet av  Anna-Mia m Hannah010124
sover ute varje dag (även vid regn/snö) efter vår promenad och hon mår jättebra utav det och sover faktiskt bättre ute än inne. Ligger hon ute så kan hon sova upp emot 2 timmat men somnar hon inne så blir det max 30 minuters sömn.
Har det varit över -20 grader så har jag dock dragit in vagnen efter vår promenad men hon har fått fortsatt sova i den inne...
Vill man vara säker på att man kan höra sitt barn så finns det ju jättebra babyvakter att köpa...
Jag tror oxå bran mår bättre utav att få vara ute varje dag, till och med de på bvc säger det.....
 

Tycker du?

Skrivet av  Nattugglan
Jag är snarare förvånad att så många barn sover ute. Det kanske är olika beroende på var man bor....

Jag har aldrig låtit mina barn sova i vagnen mer än när de var riktigt små (=liggvagn) och så klart när de råkar somna när man är på promenad eller så. Har aldrig riktigt förstått varför barnen måste _sova_ ute?? Barn kan vara ute mycket, utan att _sova_ där.

Jag skulle inte vilja lämna mina barn utan uppsyn på det sättet. Har exempelvis hört om katter som hoppat upp i vagnen. Det är också svårt att veta att det är lagom temperatur i vagnen, särskilt på vintern. Detta är ju något som ökar risken för PSD. De små barnen kan ju inte värmereglera själva, utan det måste vi föräldrar reglera med kläder etc. Jättesvårt med ett litet barn nerbäddad i vinterkyla, risken är störst att det blir för varmt.
 

Jag hade önskat...

Skrivet av  Ka
...att jag hade möjligheten att låta dottern sova ute. När hon var riktigt liten gick det, då bodde vi i lägenhet med stor hiss, bara att köra upp vagnen och rulla ut den på balkongen, suveränt! Men när hon bara var några månader gammal flyttade vi till en lägenhet tre trappor upp utan hiss :-( Då gick det ju inte direkt att ta med vagnen upp...

Själv var jag bebis i norra Dalarna och fick sova ute om det inte var kallare än -20 grader :-). Jag var sedan ett ovanligt friskt barn, hade aldrig öroninflammation och fick min första penicillinkur som 23-åring :-)
 

På vårt dagis är det två barn

Skrivet av  Mamma Erik
Som alltid har vilan ute, de kan inte sova inomhus. Min systers båda barn sov också alltid ute.

Erik sov väl ute någon gång, mest när han somnade ute och jag inte ville klä av honom.
 

Spelar egentligen ingen roll vad du eller andra tycker...

Skrivet av  Lena P
Personligen tror jag att det är nyttigt att sova ute i friska luften och jag tror säkert att du kan finna goda argument för din åsikt både i tidningar och böcker, om det nu känns viktigt för dig att övertyga förlädrarna. (För det kan jag ju förstå att det gör - det är ju dina små älsklingar det handlar om!)

MEN du får inte "ta saken i egna händer" och göra tvärsemot vad de vill! Det är deras barn och deras ansvar. Även när barnbarnen är hos dig.

Det måste respektera föräldrarnas sätt att ta hand om barnen! Du fick ju göra som du ville/ansåg bäst för dina barn. Nu är det deras tur att avgöra vad som är bäst för sina! Det överlever dem!
 

Nu hamnar vi på ett stickspår!

Skrivet av  farmor
Men har jag hand om barnen är det mitt ansvar! Såvida jag inte utsätter barnen för något som skadar dem! Att sova ute är inte skadligt (tvärtom påstår jag!) och det anser inte ens föräldrarna till mina barnbarn. Det de är rädda för är att barnet får ligga och skrika utan att någon hör! _Det_ ansvaret kan jag faktiskt ta!

Dagis har väl ansvar för barnen den tid de är där? Och de dagmammor vi haft genom åren har fått lösa ansvaret för barnen på sitt sätt!
 

Respektera barnbarnens föräldrars åsikter!

Skrivet av  Trillian och Saga 990403
Det är trots allt de som är föräldrar.
Mina svärföräldrar envisas med att hälla i min dotter saft för att det är "synd om henne" när hon bara får vatten. Trots att jag sagt till att saft får hon bara dricka i samband med att hon äter (är rädd om hennes tänder). Detta respekterar de inte, för lite saft skadade inte deras ungar.... Hmmpfff!!! Tur att de inte har tid att passa Saga mer än 2-3 ggr per år...
 

Jag håller faktiskt med Lena

Skrivet av  Billy
om att du inte ska gör tvärtemot vad föräldrarna vill. Du skapar bara konflikt. Du är klokare än så. I övrigt håller jag med om att fler barn borde få sova utomhus.
 

Barn är barnets föräldrars ansvar.

Skrivet av  mom.
Det ansvaret ska ingen ta över.
Vi har nnämligen olika åsikter om det mesta.
Det är därför dagis personal oftas vänligen tar rätt på vad dom olika föräldrarna vill och sen *gör* dom så.
Tyvärr har ofta både svärföräldrar och även föräldrar lite svårt för det här.
Men respekten växer ofta med åren.
Fakta säger ändå att det kan uppstå många brister i kontakt mellan barn-barn och deras mor/far föräldrar om dessa inte respekterar deras föräldrar.
 

Jag lät min dotter sova ute så mycket som möjligt

Skrivet av  Trillian och Saga 990403
när hon var liten. Vi bor i ett lugnt villaområde, så om jag satte vagnen utanför köksfönstret kunde jag ha koll på om det kom några galningar, attackhundar, galna katter eller fåglar och attackerade henne.
Jag skulle aldrig lämnat henne ute ensam utan att ständigt ha henne inom synhåll. Skulle de göra det på dagis skulle jag blir förb*nn*d. Det finns så många galningar...
 

hej farmor!

Skrivet av  Ann
Min son har ända sen har var riktigt liten sovit ute. Antar det är genetiskt det där för även jag som liten älskade sova ute, trots snöstorm. Jag tror att den friska luften är bra. Har alltid trott at små barn kna avgöra lite sånt själva, är det inte bra så vaknar de. Nu bor jag i ett litet samhälle, liksom mina föräldrar gör. Jag känner mig trygg med att ha honom i vagnen här, dessutom står vagnen lite gömd o jag kollar titt som tätt. Men känner sig man som förälder inte trygg med det så finns det säkert en anledning till det, o man ska nog följa den instinkten. Men nyttigt o mysigt för barnet- det tror jag att det är.
 

Ni som föräldrar känner barnet bäst.

Skrivet av  mom.
Ofta får man som far/mor förälder äta upp lite av den bittra kakan om man inte följer dom rekomendationerna föräldrarna ger.
Det är ju egentligen en liten sak det här med att sova ute.
Du gör som du vill så ditt barn känner sig tryggt.
Alla andra gör på sitt sätt.
Då mår alla bäst.
Kan vi alla respektera varanndras val så skulle många konflikter snappt slockna.
 

våra sov alltid ute

Skrivet av  signhild
Mina två har alltid sovit ute, och ju mer det blåste och ruskade i vagnen desto bättre sov de!!
Vi bor väldigt lugnt och skyddat, så jag har ALDRIG upplevt det som obehagligt.
PSD kan hända lika väl inne som ute. Även om barnet sover inne så sitter du väl inte standby vid sängen??!!
Även om de sover ute så kollar man u till dem då och då!!!
 

Om respekt

Skrivet av  Erika&Marléne
Jag håller med om att barn ska sova ute när tillfälle ges, min dotter sover ute lite då och då. Vid promenader och även annars om det inte är för varmt, kallt eller regnar(avskyr själv när det är vått och fuktigt ute, då kan vi vänta en dag eller så). Just nu kan hon bara sova på framsidan av huset eftersom det håller på att tina så det får inte vara för soligt.Vid en så där 10 minus brukar jag dra gränsen, hon blev 6 månader i slutet på december. Jag kanske är pjoskig med kylan, men det kändes säkrare eftersom vi inte har nån farstu, fast jag var ute och gick även vid kallare grader. Jag sitter aldrig och vaktar när hon sover ute utan kollar då och då. I somras hade jag en dörr öppen där hon sov, PSD kan likaväl hända i sängen under hur mycket bevakning som helst.
Det där med att respektera föräldrars åsikter håller jag med om, man ska inte köra över föräldrarna även om det råkar vara ens egna barn. De bestämmer över sina barn och vill bara känna sig trygga när de lämnar dem till dig, men om de bara oroar sig för att de ska vakna utan att nån hör dem varför inte köpa en babylyssnare? Det kan ju även du göra så kan ni mötas på halva vägen istället för att tjura i varsitt hörn. Då kan du samtidigt respektera deras oro och sköta barnen enligt din erfarenhet som de inte tvivlar på. Jag tror ingen förälder har lätt att släppa föräldrarollen ens när barnen själva blir föräldrar, det är ett livslångt äventyr. Skall avnjutas med diverse dispyter för att komma till sin rätt!