Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten grej (domningar i ansiktet/örat)

Skrivet av Andrea
som kanske inte är nåt... men jag har sen ett par veckor tillbaka haft ond i käken på en sida. Sedan "domnar det" lite i det örat också.

Jag tänkte att det säkert är för att jag är ganska stressad just nu - då brukar jag nämligen gnisslar med tänderna i sömnen. Alltså att det är spänningar.

Men nu börjar domningar även i kinden och läppen. Känns lite grann som när man får lokalbedövning hos tandläkaren.

Kan det vara nåt med ansiktsnerverna? Har någon haft nåt sånt?
Svar på tråden: En liten grej (domningar i ansiktet/örat)

trigeminus ...

Skrivet av  SO
... -nervens ena del kan det handla om, även om din beskrivning inte stämmer helt överens med det. Beställ en tid på måndag!
 

Men hur allvarligt är sånt

Skrivet av  Andrea
om det nu skulle vara det???
 

orsaken avgör

Skrivet av  SO
Det beror alldeles på orsaken, virusinfektion, mekanisk skada på nerven osv. Bra prognos på den förstnämnda, sämre på den sistnämnda.

Allt med med brasklappen att det är omöjligt att ställa diagnos på det här sätter, och därmed ännu svårare att ge någon prognos.
 

hej Andrea

Skrivet av  Neaten
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med din tandläkare.

Du skriver att du ett tag har haft ont på ett ställe i käken, det kan bero på en infektion i käken beroende av en tand. Är infektionen stor kan man tänka sig symptom liknande dem du beskriver, dvs domningar, bedövningskänsla pga av att infektionshärden trycker på nerven.

Om tandläkaren ej kan hitta någon tand/annat som orsakar dessa besvär skall du ta kontakt med en läkare.

Jag är själv tandläkare och visst kan mycket smärta bero på att man gnisslar tänder pga stress men domnings-bedövningskänsla ger det normalt ej upphov till.

Jag tycker det är viktigt att du kollar upp detta, återkom gärna här med vad du får för resultat av undersökningarna!
 

lite till, Andrea...

Skrivet av  Neaten
kom på en sak till Andrea,
har du nyligen blivit bedövad i de käkhalva du har besvär ifrån (det var ju inget du nämnde) och fått en visdomstand borttagen eler liknande nyligen?
I så fall är dina besvär inte konstiga, SO skrev ovan om "mekanisk skada" och det kan uppkomma vid ovan nämnda ingrepp och i så fall brukar normal känsel återkomma även om det kan ta tid.
 

Neaten

Skrivet av  Andrea
Näää, jag har inte haft några tandbesvär på den sidan nyligen. Men får se, det kan ju vara nåt i käken under nån tand. Definitivt nåt att tänka på. Tack.
 

Artiklar från Familjeliv