Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kroniskt ont i halsen!

Skrivet av 10-barnsmamma
Hej! Jag har haft lite ont i halsen så länge nu att jag inte ens minns när det började...Jag får "sveda" i halsen på kvällarna,samt har det på morgonen.Är lite röd i halsen i området på bägge sidor av gom-spenen,plus att jag fått pyttesmå "knottror" där...Jag andas mest genom munnen och är krut-torr i hals och mun om jag vaknar nattetid.Då är också gom-spenen uppsvälld,hela halsen känns svullen..Över dagarna är det bra däremot.Har ringt halsläkare samt vårdcentral.De tror inte att det är någon infektion,utan möjligtvis att jag har torra slemhinnor.Jag är 45 år men har inga övergångsbesvär ännu i alla fall..Tänkte på detta med torra slemhinnor.
Kan man ha något långvarigt virus?? Eller bakterier som inte ger mera symptom?? Snälla svara ,du som tror att du vet vad besvär liknande mina beror på.Jag känner mig helt frisk.Inte som om jag skulle kunna ha någon infektion.
Svar på tråden: Kroniskt ont i halsen!

Hmmm märkligt!

Skrivet av  Sanna
Jag har faktiskt likadana besvär som du, och har också gått och funderat på om det är nåt virus. Dessutom hade jag igår mest ont på höger sida och uppåt örat, och imorse gjorde det inte ont alls på den sidan utan på den vänstra. Klart knepigt.
 

Till Sanna.

Skrivet av  10-barnsmamma
Hej! Undrar bara om du också haft ont av och till i flera månader? Jag brukar ibland också ha ont uppåt örat..Men nu var det ett tag sen..
 

Japp

Skrivet av  Sanna
Har haft ont av och till sen i augusti ungefär. Har inga halsmandlar kvar men ofta ändå lika ont som om jag hade halsfluss.
 

reflux?

Skrivet av  /J
Jag trodde i många år att det var pga allergi som jag hade ont i halsen varje morgon när jag vaknade... Men det var det inte, det var magsyra! Nu tar jag Gaviscon på kvällen och det hjälper. Losec mups kan också hjälpa, jag har dock inte provat själv. Gaviscon är receptfritt och går inte ut i kroppen, det lägger sig bara som ett skyddande lock.
Magsyrepåverkan i struphuvudet kan märkligt nog ge smärtor upp mot öronen, oftast då bara på ena sidan.
 

Njaa..när det gäller mig...

Skrivet av  10-barnsmamma
.. så tror jag inte att det beror på reflux-har visserligen alltid haft lite reflux också,så jag vet vad det är.Men mitt halsonda börjar alltid sent på kvällen,känns som sveda som vid halsinfektion...Fast det kan det ju knappast vara.Fast iofs-detta kan ju ha börjat på grund av nattlig reflux!? Vem vet..Kanske därför halsen är så röd på morgonen.Slemhinnorna alltså.Det svider och bränner..Fast dock ej som halsbränna..
 

starka grejor...

Skrivet av  /J
...magsyra! Så det KAN vara reflux som gör det, dina slemhinnor blir mer irriterade helt enkelt. Jag har märkt att det blir sämre vid förkylning och förstås vid stress. Sen är det vissa saker jag inte kan äta: gurka och paprika bland annat.
Jag har heller aldrig tyckt att jag haft halsbränna, men reflux, DET har jag! Jag har haft det i stort sett hela mitt liv, så jag har blivit van. Men gaviscon hjälper mig i alla fall.
 

Till sign J:

Skrivet av  10-barnsmamma
Ja,du kanske har rätt.Men jag tänker som så,att om det vore av magsyra,så skulle det "svida" längre ner i halsen.I svalget nånstans.Jag har ju mitt "onda" runt "gomspenen" och halsmandlarna.Jag har i alla fall sedan länge Gaviscon hemma,ska prova det vid sänggåendet nån vecka i alla fall.Hoppas du har rätt! Så jag blir av med detta nån gång.Håller med dig om att reflux blir mycket värre vid förkylning!! Då blir det så att allt åker hiss precis HELA tiden..och jag sväljer ständigt..fruktansvärt irriterande.Hejdå!
 

tack !

Skrivet av  Sanna
Jo reflux kan det nog faktiskt vara för mig. Har ju i samma veva även fått upp både syra och mat dagtid. Så om det fortsätter och refluxa under natten kan det ju stämma att jag vaknar med ont i halsen, vilket jag gör. Köper Gaviscon idag och provar. Tack ;)
 

Artiklar från Familjeliv