Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge smittar bältros

Skrivet av Maria L
efter påbörjad medicinering? Jag menar risken för smitta till vattkoppor.
Svar på tråden: Hur länge smittar bältros

Inte alls.

Skrivet av  Lena_O2
Bältros finns redan i kroppen med sitt virus, som slår ut när kroppen är kraftigt nedsatt.

Du kan inte få bältros om du inte innan har fått vattkoppor, men det är inte tvärtom.

Vattkoppor får man när man smittas av någon annan med vattkoppor, även när man har bra immun.
 

Rätt och fel

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Det är rätt att man inte kan få bältros innan man har haft vattkoppor. Men frågan var hur länge bältros smittar och det är alltså så att bältros KAN smitta en person som ännu inte haft vattkoppor så att den alltså får vattkoppor. Dock är detta väldigt ovanligt.

Hur länge en med bältros smittar kan jag däremot inte så mycket om, men skulle väl tippa på att det är som med vattkoppor att om alla utslag är intorkade så smittar man inte längre.

Här är en länk:

http://www.netdoktor.se/sjukdomar/Fakta/Herpeszoster.htm
 

Jag går in och läser.

Skrivet av  Lena_O2
För jag hade för mig att bältros i sig inte smittar. Att det är viruset som slår mot en redan nedsatt kropp. Just att man redan har ett innaktivt virus, som bryter igenom när man mår dåligt, och ger symtom.

Det blir väl inte blåsor av bältros? Är det inte annat utslag???

Jag ska inte fråga mer, jag går in och kikar på din länk istället.
 

Hmmm

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Jag tänkte nog fel, tror inte heller att det brukar bli blåsor av bältros. Undra sa flundra hur länge det smittar då? (jag vet, smittrisken är mycket liten) Ingen annan som vet?
 

Artiklar från Familjeliv