Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ond knöl på foten

Skrivet av Williams mamma
Kanske låter lite konstigt men det gör ont ont ont.
På sidan av min högra fot, mitt på sidan, har jag helt plötsligt fått en stor hård knöl.
Märkte det idag när jag satte mig ¨på golvet med benen i kors, skrek nästan till av den oväntade smärtan.
Nu ikväll har den svullnat till sig och jag förstår inte vad det är, men det är lite jobbigt för det gör ont att ta på sig skor osv.

Någon som varit med om liknande?
Har inte ramlat eller slagit i mig.
Svar på tråden: Ond knöl på foten

Hallux vallux?

Skrivet av  U
Ibland kan man få knölar som heter så. Kan bero på trånga skor, små skor, fel skor och annat. Går över om du vilar foten.
 

Tack

Skrivet av  Williams mamma
För ditt snabba svar.
Skall pyssla om min fot och se över mina skor:)
 

Hallux valgus

Skrivet av  Dr
är en felställning i stortåns grundled, vilket ger upphov till en "knöl" på stortåsidan av foten. Det är ett tillstånd som inte brukar uppträda plötsligt.

Jag tolkade det som att du hadde ont på lilltåsidan av foten, stämmer det?
 

Nej

Skrivet av  MaryAnne
Hallux Valgus är en felställning i benet i foten och är inget man får ibland.
Det går inte över av vila utan måste opereras. Det beror inte på trånga skor utan är som sagt en "felväxt i skelettet". Men om man inte opererar så kan det med åren bli så att tån vinklas mer och mer inåt och att man får ont av att "knölen" som inte får plats i skon. Är själv opererad för detta på båda fötter även min mor hade likadant.
 

Hej, måste bara få fråga..

Skrivet av  vill vara anonym
.. har också sådana stortår haft det länge men har än så länge inga besvär. Förutom kanske att det är svårt att hitta skor, speciellt sommarskor... Men fick höra av en läkare att jag garanterat kommer att få ont men att en operation knappast kommer att hjälpa?? Så därför undrar jag nu om du och din mamma blev bra? Vill höra fleras erfarenheter innan jag överväger op.
Tack på förhand! Kram!
 

JO

Skrivet av  U
Jag har varit hos läkare och haft knölar emellanåt, och läkaren sa att man även kallar tillfälliga "knölar" för hallux vallux, faktiskt.
 

Artiklar från Familjeliv