Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Helénes barnmat! Kyckling...

Skrivet av Heléne
Hej alla intresserade!
Vad jättekul med sånt gensvar! Här kommer ett kycklingrecept:
Kyckling med mild dragonsås.
250g kycklingfilé (lårfilén är saftigare än bröstfilén, men lite pyssliga att putsa).
3 morötter i bitar
2 palsternackor i bitar
5 medelstora potatisar i bitar
1 gul lök i tunna klyftor
1 krm salt (kan uteslutas till de mindre barnen)
Putsa kycklingfiléerna och dela i mindre bitar: Lägg lök och kyckling i en liten gryta och häll på vatten så att det täcker. Tillsätt salt om du vill ha det med. Låt puttra 10 min. Tillsätt palsternacka och morot och låt puttra ytterligare 5 min. Lägg sedan i potatisen och låt puttra tills potatis och grönsaker är klara ca 10-15 min. Sila från buljongen som skall användas till såsen. (Som vanligt kan de lite större barnen vilja ha lite tuggmotstånd, då kokar du potatisen för sig och tärnar den. Blanda ner i det övriga i slutet)
Dragonsås:
50 g smör (osaltat)
buljong från grytan
2 1/2 dl (1 paket) mellangrädde
3 msk vetemjöl
1 tsk smulad dragon
Smält smöret i en liten kastrull, tillsätt mjölet, låt fräsa lite. Späd med grädden och sedan med buljong till du får en fin, lagom simmig sås. Låt sjuda under omrörning i 3-5 min. Tillsätt dragon och smaka av. Kör gryta och sås i matberedaren till trevlig konsistens och späd med resten av buljongen eller vatter om det blir för tjockt.
Det blir en mild, len maträtt som min tjej älskar.
Lycka till!

Svar på tråden: Helénes barnmat! Kyckling...

jättebra!

Skrivet av  Anna
Hej helene,

tack igen för dina recept! Idag skall jag laga din barnkalops till min dotter.

Ha det så gott!

Anna
 

Tack, det var gott!

Skrivet av  A-C och Frida
Det var svårt att låta bli att äta av den, jättegott! Frida fick det som var på slickepotten och får även till lunch imorgon.

Tack igen
 

Tack för tipset, jättegott!

Skrivet av  Maria m Filip 25/9-03
Det tyckte både min son och jag :)
 

Artiklar från Familjeliv