Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Astrid Lindgren om aga

Skrivet av nattugglan
När jag läste tråden om aga i England längre ner kom jag att tänka på Astrid Lindgrens tal "Aldrig våld!" som hon höll när hon fick Tyska Bokhandelns Fredspris 1978. Ni har säkert läst åtminstone delar av det någon gång - det brukar citeras flitigt i allehanda sammanhang. Här är en liten del av talet som jag tycker är sååå bra :-)
- - - - -
Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där, "spar på riset och du fördärvar pilten", det vill säga, hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte att han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: "Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej." Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon. Barnet hade tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, då går det väl lika bra med en sten".
Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!
(Astrid Lindgren 1978)
- - - -
Hon hade verkligen förmågan att uttrycka sig, våran Astrid!
Svar på tråden: Astrid Lindgren om aga

rörande

Skrivet av  @ngela
så man nästan börjar gråta själv.
 

ja och historien är alldeles sann...

Skrivet av  Arigato
dessutom.
I en intervju som gjordes med Astrid för ett par år sedan berättade hon om ett samtal hon haft med en prästfru om jag inte missminner mig,iaf så var just det samtalet upprinnelsen till det talet.
 

Jaa

Skrivet av  Hermione
Ååå jag får tårar i ögonen. DEnna sanna hitoria är verkligen bäst. Astrid...hon fattas mej!