Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller vid delad vårdnad????!!

Skrivet av Tess
Hur är det egentligen med det här att dela vårdnaden, ha barnet varannan vecka och att skriva den hos någon. Vilka regler gäller egentligen. Min sambos fd har haft deras son "skriven" hos sig i ett och ett halvt år och i och med detta görs ju allt ifrån henne. Dvs hon får tandläkartider, post till sonen, hon får dagisavgiften m.m. och allt räknas som att hon har mera ansvar... På pappret alltså... Nu vet jag att min sambo vill ha mer´insikt i vad som gäller och han har därför frågat om inte sonen kan vara skriven hos honom ett och ett halvt.. Men GIVETVIS blev det ett nej... Har hon verkligen rätt att göra så... Kan någon hjälpa mig med lite regler och så.. Eller kanske vet ni vart vi skall vända oss med dessa frågor????? Tack
Svar på tråden: Vad gäller vid delad vårdnad????!!

Barnet måste ju vara skriven hos någon...

Skrivet av  Anna med Tosse 020121
...om ni inte är nöjda får ni vända er till familjerätten. Men går det inte att prata med mamman så att ni blir mer delaktiga utan att behöva börja tvista om formaliteter? Här är det så att vi får tandläkartider och läkartider, medan bion får barnbidrag och förr barnomsorgsräkningen. En kontinuerlig kontakt och kommunikation gör att man får inblick och delaktighet oavsett var barnet är skrivet. Är det inte bättre att börja där?
 

Det är nog rätt kört

Skrivet av  Birgitta
Jag tror inte ni kan få barnet mantalsskrivet hos er nästan hur ni än gör? Ja, det ska möjligen vara att gå till tinget, men eftersom ni redan har växelvist boende så misstänker jag att man skulle anse att mantalsskrivningen är en detalj och inget att bråka om.

Däremot har pappan ju rätt till exakt samma information som mamman. Hon har skyldighet att informera pappan. Inte lätt att tvinga någon att efterleva det, men så är det i alla fall.
 

Bostadsbidrag

Skrivet av  Teolina
Hej!

Kan det vara så att hon behöver ha barnet skrivet hos sig för bostadsbidraget? Det styrs av vem han/hon är skriven hos. Går det inte att försöka få mamman att istället kontakta pappan angående post, tandläkarbesök etc? Tycker det låter konstigt om hon inte vill dela den biten med pappan.

Våra barn står skrivna hos mig av just bostadsbidragsanledningen (pappan har för hög inkomst för att vara berättigad till bidraget själv). Vi ringer alltid varandra om alla papper och allting som rör barnen, skola, tandläkare etc. När det behövs så skickar vi kopior på papper till varandra.

Vill inte mamman dela ansvaret av ren ovilja eller ligger nåt speciellt skäl i botten? Kanske går det att ta upp dialogen med henne på andra grunder än att kräva att få skriva över barnet på pappan. Som fler har skrivit så är det ju egentligen bara en formell detalj vem barnet är skrivet hos - men en detalj som kan vara viktig om man är beroende av ett bostadsbidrag.

 

Vi har försökt

Skrivet av  Tess
att lösa problemen med samtal, men det är bara så att det stängs av vissa öron vid behov. Självklart vill vi inte gå så långt som till familjerätten, då viker vi hellre på oss för hans sons skull... Men visst, det är en sak på ett papper men jag kan då ändå mindre förstå varför inte hon kan gå med på det. Att det skulle vara bostadsbidrag hon vill åt så stämmer det inte. Min sambo tjänar mindre än vad hon och hennes sambo gör... Hon har haft svårt för att släppa taget om vad vi gör då hon vid separationen trodde att min sambo inte skulle gå vidare så fort som han gjorde. Hon ville separera, men ville ha kakan kvar.. Kan göra ont, det förstår jag, men nu vill vi dela upp rättvisan. En mamma är faktiskt inte mer mamma än vad en pappa är pappa... Jobbigt det här.. Vill bara göra det rätta
 

Artiklar från Familjeliv