Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Diarre & amning

Skrivet av NillaN m. Maddis-99 & Lucas 22/5-03
jag ammar (& pumpar ur & ger på flaska) & har i nån dag nu haft jätteproblem med magen, pga stress & oro, har jag fått diarre, som är jättesvå, allt rinner rakt igenom mig :0(
Sambon var på apoteket för att se om det fanns NÅT jag kan ta för att stoppa det hel, men nej, inget om jag ammar.

Vad 17 gör jag? blåbärsoppa, the & sånt funkar inte, även blåbärsoppan som annars e så stoppande rinner rakt igenom mig.. har ni andra råd?
Svar på tråden: Diarre & amning

Vätskeersättning

Skrivet av  Pia
från apoteket är ju jättebra så att man inte tappar alla krafter helt, då blir man frisk fortare.
 

Proviva

Skrivet av  PiA-67
brukar vi dricka när vi har diarré. Proviva med aktiv bakteriekultur (tex. exotisk dryck) brukar vi ha.
Den dricker även våran 4-åriga kille och jag drack den när jag ammade förut. Gå in på www.proviva.com så kan du läsa mera om deras produkter.
-Min man och jag dricker även vi-seblin som finns på apoteket. Det är fibrer som man blandar i lite vatten.
 

Ett fel

Skrivet av  PiA-67
Fibrerna heter inte vi-seblin utan visiblin.
 

blåbärspure,

Skrivet av  HelenaT
från barnmats burk (funkar bättre än blåbärssoppa tycker jag) och svagt te
 

har du mjölkförråd i frysen?

Skrivet av  Ma
Nu kommer mitt svar lite sent, men jag såg att du pumpade ur och ger på flaska ibland.

Om du har lite mjölkförråd redan skulle du ju kunna höra med apoteket eller så hur länge någon stoppande medicin finns kvar i kroppen, och inte amma under den tiden.

Det handlar ju inte om medicinering veckovis utan kanske vid ett eller två tillfällen nu.

Sen måste du ju mjölka/pumpa ur lite för att inte få stockning.

Jag vet inte om man kan göra så, det var bara en tanke jag fick när jag läste det du skrev
 

Ring sjukvårdsupplysningen

Skrivet av  Madde B
Tycker det låter konstigt att du inte skulle kunna ta t.ex Imodium för att du ammar.
Den verksamma substansen passerar över i modersmjölken men risk för att barnet påverkas är osannolik; enligt FASS.
Att du fortsätter att ha diarré är ju inte heller något som gangnar dig och bebisen så jag tycker definitivt att du ska kolla upp det med sjukvårdspersonal istället Däremot var det rätt av farmaceuten att inte sälja något till din man men h*n borde nog bett er vända er till en läkare istället.
 

tack för svaren...

Skrivet av  NillaN m. Maddis-99 & Lucas 22/5-03
de e inte rikigt lika illa nu....... får iaf behålla lite..*s* dvs slipper springa skyttetrafik till toa...*s*-..
 

Artiklar från Familjeliv