Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VÄLSKRIVNING

Skrivet av moraltanten
Jag är bara nyfiken på om det trevliga ämnet välskrivning är kvar i detta dataålderns tidevarv. Välskrivning tränar nämligen karaktären på ett sätt så som få andraq skolämnen kan.
Svar på tråden: VÄLSKRIVNING

hur då?

Skrivet av  Jenny F
På vilket sätt menar du att det tränar karaktären?
 

Jodå

Skrivet av  Protan
välskrivning existerar fortfarande. Men vad har det med karaktären att göra? Trodde det gick ut på att träna sig i att skriva läsligt.
 

frågar som de andra,

Skrivet av  juni
hur menar du att välskrivning skulle träna karaktären?
 

Om det tränar karaktären vet jag inte...

Skrivet av  Catharina
Men visst är det synd att dagens barn, unga och unga medelålders inte kan skriva skrivstil! Inte minst för att det tar så mycket längre tid att texta. Och datorskrivna brev känns inte alls lika personliga.

Jag (f-65) råkade ut för en massa dumma experiment i skolan. Bland annat den "nya skrivstilen", som var en blandning av skrivstil och vanligt textande. Den var så ful att de flesta gick över till att bara texta.

Som tur var så kunde mamman till en av mina kompisar en jättefin gammal skrivstil från 1800-talet, som hon lärde oss. Jag älskar att skriva riktiga brev med min Parker reservoarpenna, på tjockt gräddigt papper och med riktigt bläck!
 

Jag fick också

Skrivet av  Elisha
lära mig den vedervärdiga skrivstilen. Tyckte att den såg hemsk ut, så jag skrev vanlig skrivstil istället.

Precis som du så gillar jag att skriva vanliga brev. Skriver på datorn också, men det är avkopplande ibland att skriva för hand. Blir mer personligt också.

Mina barn har fått lära sig skrivstil i skolan, men lärarna följer tyvärr inte upp, för de skriver som krattor båda två. Får hoppas att 3: an anstränger sig mer, haha! Och lärarna!
 

Slopat skrivstilen

Skrivet av  Lärare
Jag lär inte ut skrivstil själv - just av den anledningen att jag också fick lära mig "den nya skrivstilen" när jag var liten, vilket ledde till att jag helt enkelt struntade i att skriva skrivstil alls.

Har någon sorts hemmaknåpad stil som går fantastiskt fort att skriva med, men inte passar den in i någon standardmall för skrivstilar inte ;)

Eftersom det inte längre ingår i kursplanen att barnen ska lära sig skrivstil så lämnar jag helt enkelt ut skrivstilsböcker till de som är intresserade. I dessa får de träna på egen hand - de kan tyvärr inte få hjälp av mig mer än att jag kan bedöma om deras övningar liknar mallen eller ej.

Samtidigt måste jag säga att det kommer till mer och mer som ska tas upp i skolan och som ska få plats på schemat och då kanske något till slut måste bort..?

Jag har hittills levt ett rikt liv, jag skriver väldigt mycket och har ändå klarat mig utan att skriva skrivstil - så det kanske ska läggas till de ämnen som eleven kan fördjupa sig i på egen hand efter eget intresse. Vad säger ni?
 

Eftersom jag

Skrivet av  Elisha
skrivt brev sedan jag lärde mig att skriva, så vågar jag påstå att jag relativt stor skrivvana. Sedan många år så skriver jag endast skrivstil och det går mycket fortare än att texta, ser ju snyggare ut också. Textning kan iof vara väldigt snyggt, men då tar det lång tid ofta.

Tycker i alla fall att eleverna ska lära sig skrivstil, det är viktigt för det estetiska också och den biten glöms tyvärr ofta bort i de här sammanhangen.
 

joodå,

Skrivet av  Gia - lärare
det står faktiskt med i kunskapsmålen i kursplanen för svenska att man ska kunna skriva med en läslig handstil. Fast att välskrivning skulle vara samma som skrivstil håller jag inte med om. Vi har det som en frivillig uppgift, men välskrivning måste alla arbeta med. Till saken hör att alla väljer att arbeta med skrivstil också, för att det är roligt helt enkelt. Men jag lär inte ut den gammaldags om de inte särskilt frågar efter det. Tycker att den nya är bra mycket lättare att både skriva och läsa. Den gammaldags blir ofta bara kladdig.
 

Tränar karaktären?

Skrivet av  maisy
Hur då?
 

tålamod

Skrivet av  moraltanten
Det tränar barnets tålamod att långsamt forma något vackert.
 

Artiklar från Familjeliv