Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dålig hörselminne?

Skrivet av Andrea
Min andra son har alltid haft vissa tal-och språkproblem (språkförsening, konstigt uttal, stamning). Nu, efter utredning hos logoped, så säger logopeden att han har dålig hörselminne. Han kommer inte ihåg det han hör. Han snappar upp enskilda ord och hittar på sambandet själv.
Vi har ju märkt förstås att han missförstår saker ochting. Han verkar också tänka lite annorlunda (det tycker logopeden också). Jag tycker att det verkar som om det inte bara är hörselminnet. Läste om "central auditory processing disorder" på nätet. Det där med hörselminne är en del av det, men det finns andra områden där man kan ha svårigheter. Letade efter samband med andra diagnoser (letade då efter Tourette/Asperger, eftersom jag ibland misstänker det). Hittade samband bara med ADHD???
Känner någon igen dem här Språkförståelseproblemen?
Svar på tråden: Dålig hörselminne?

Hej Andrea och ni andra också..

Skrivet av  Kicki
Vår son med DAMP har under utredningar fått ungefär samma besked men de säger att han inte kommer ihåg längre fraser/ kombinationer ex siffror, ord. Det är ju viktigt vid tex telefon nummer. Han kommer ihåg 7-8 nummer men orden är lite fler men kommer ej i ordning. Han är som du själv påpekar duktig att tala bort sig och fixa ett eget sammanhang. Har blivit lite bättre med åren men det går trögt. Har inte hittat i böcker detta syndrom utan nämns ofta som ett slags "tillbehör" till DAMP/ADHD. Jag vet inget mer än detta. Någon annan kanske kan hjälpa till!
 

Artiklar från Familjeliv