Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välkomna!

Skrivet av communityansvarig fN
Hej och välkomna til vårt nya Språksnack!

Här är det tänkt att ni skall kunna snacka av och kring er om språket.

Inte tänkt som ett forum för snack om bebisspråk etc. därav ligger detta under "Allt utom barn".

Sär skrivining [sic!]? Hopskrivning ?

Mycket nöje,

Mvh/Peter
Svar på tråden: Välkomna!

Tack!

Skrivet av  MaryT
Jag tänkte vara först att skriva i den nya snackgruppen. Jag har faktiskt en fråga! Vilken är korrekt av dessa meningar:
"Han är längre än jag."
"Han är längre än mig."
Själv tror jag på det första, men maken hävdar bestämt det andra. Hjälp mig att få rätt :-).
 

Båda!

Skrivet av  Ann & Lovisa, 6 maj 2001
Nuförtiden är det korrekt att också säga "...än mig", medan det tidigare enbart ansågs rätt att använda "...än jag", som alltså är en underförstådd förkortning på "...än vad jag är".

Tycker någon annan annorlunda, vore det intressant att få höra era åsikter också! :o)

Kram

Ann
 

Jag anser

Skrivet av  An2
att det första är det enda korrekt "Han är äldre än jag" eftersom man "kapat" bort "är". Har aldrig hört att "..än mig" skulle vara korrekt nu, men det var ju ett tag sedan jag gick i skolan och barnen har inte kommit dithän i sin undervisning ännu.

Jag kommer iallafall att framhärda i att det heter "äldre/större/mindre/snabbare än JAG/HAN/DU".

Och - det här snacket la jag till i "Mina favoriter" meddetsamma, det har jag väntat på :-)))
 

Peter svarar

Skrivet av  Peter
Maila Anna Teljfors eller Anna Toss på [email protected] och fråga. (Skriv Petimeter i subject)Dom är Värsta petimetrarna och tjatar alltid på mig. Själv tror jag på den andra: men då kan du nog utgå från att det är den första ;-)

Aktarej för att skrivaihop eller särskriva nåt i ditt mail bara... ;-)

Fredags Peter
 

Hallå där Peter!

Skrivet av  Anna Toss, VP
Det ska vara de, inte dom! Tänk på de!
 

Petimäter!!!!

Skrivet av  Språkfröken
Hehehe, det stavas petimäter med ä!
 

Lider med dig Peter! :-)

Skrivet av  Annika60
Jag stavar också alltid petimäter fel (med e i stället för ä). Dessutom envisas jag med att uttala det petimeter (som i meter).
Jag jobbade ihop med en tjej som alltid påpekade detta fatala misstag. :-)
 

...än jag

Skrivet av  Nissan
Håller med att "...än jag" är korrekt, eftersom man antyder att det ska vara "än jag är" och därför passar inte "mig". "...än mig" är talspråk, det är inte korrekt grammatiskt. Så ge din man på nöten *s*...
 

Jag är längre än han/honom?*imt*

Skrivet av  nu spårar det ur
 
 

Båda är rätt numera

Skrivet av  Hanna
Det beror på om man ser det som en prepositionsfras
"större än mig" eller som en komparativfras "än jag."
Eller som min grammatiklärare på universitetet sa en gång: -Det mesta kan sägas vara korrekt bara man kan motivera varför ;-)
 

Så det så!

Skrivet av  My
Alltså, jag är inne på din linje, Hanna!
 

Yupp

Skrivet av  Annika60
Båda är korrekta och jag har samma motivering som Hanna.
Jag vill minnas att båda fraserna ansågs korrekta även på min tid i grundskolan (första delen av 70-talet).
 

Min svensklärare...

Skrivet av  My
...tog just detta exempel -82 och godkände båda varianterna. Han föredrog dock ettan, som ursprungligen var det enda korrekta.
 

Åh nej...

Skrivet av  Nissan
Menar du detta, jag måste alltså ompröva min käpphäst att det alltid heter "än jag"?! suck och stön :-)
 

Fraseri frasera fraseralla...

Skrivet av  Frk Svensklärare
Man kan också tänka sig förklaringen konjunktion kontra prep.fras: konjunktion så till vida att du egentligen säger att "han är längre än jag (ÄR)". :)
 

Artiklar från Familjeliv