Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Däggdjur och äggdjur

Skrivet av K.
Jag ger mig, har nu kollat upp daggmasken, som tydligen är äggdjur...
Erkänner mig besegrad och kommer hädanefter endast erkänna uppdelning av djur i äggdjur och däggdjur!
Svar på tråden: Däggdjur och äggdjur

Kläggdur?

Skrivet av  Elanor
Jag tycker att daggmaskar är kläggdjur.
 

Kläggdjur ska det vara

Skrivet av  Elanor
Oj förlåt
 

... eller geggdjur... (imt)

Skrivet av  Mymlan
.
 

De som är både och då?

Skrivet av  Monika
Det finns bara två arter tror jag, näbbdjuret och myrpiggsvinet. Det är de som kallas kloakdjur och lever på Australien. De lägger ägg och diar sedan sina ungar. Får de fortsätta vara kloakdjur?
 

I alla fall näbbdjuret

Skrivet av  Morrhoppan
är ett äggdjur, för det lägger ägg. :-)
Förövrigt är även till exempel fåglar kloakdjur, för de har inte särskilda hål för "det stora och det lilla". ;-)
 

Jo, men...

Skrivet av  Monika
Jag vet att även fåglar och reptiler har kloaker, men de är för det inga kloakdjur, utan just fåglar och reptiler. Kloakdjur är en egen ordning, precis som pungdjur. Inte säger man att t ex män är pungdjur bara för att de har en pung...
 

fast

Skrivet av  Morrhoppan
det är ändå inte samma sorts pung *fniss* Och de djurordningar vi diskuterat här är väl främst skämtsamma. "Äggdjur" finns mig veterligen inte över huvud taget.
 

Nej...

Skrivet av  K.
enligt Zandra, en bit ner, är däggdjur de som föder levande ungar. Tror hon vet att de även ska dia sina ungar, men för att slippa alla jobbiga undantag, kan vi väl kalla dem för äggdjur eftersom de lägger ägg...? Det blir ju mycket lättare så.
 

Dem kallar vi för...

Skrivet av  Översättaren
.. d(ägg)djur tycker jag:-)
 

Överlägset förslag!!! (imt)

Skrivet av  K.
 

Det är alltså ingen som hört något annat

Skrivet av  Zandra
samlingsnamn för "de andra" djuren än ev äggdjur? Lite konstigt tycker jag.

Vad jag har för mig så räknas de till däggdjuren som föder levande ungar (alltså inte lägger ägg), diandet vet jag inte. Det är ju fö inte alla människor som kan/väljer att amma men nog är de däggdjur för det, eller? ;o)
 

Jo

Skrivet av  Morrhoppan
Kräldjur (Reptilia),däggdjur(Mammalia), fåglar(Aves), kloakdjur(Monotremata), fiskar(?), insekter(Insecta) är olika djurgrupper man delat in arterna i. Någon stor grupp glömd (bortsett från encelliga organismer, bakterier, maskar osv)? sedan finns det ju massor av underarter i alla huvudgrupperna. Pungdjur och hovdjur för att nämna två bland däggdjuren.
 

Att dägga

Skrivet av  Lona
Vänta nu. Är det inte själva digivningen snarare än de levande ungarna som är kriteriet? Att dägga betyder ju att dia. Det finns också typ ormar och annat som föder levande ungar men inte är däggdjur för det.

Människan är förstås däggdjur för det. I biologisk mening skulle jag hellre betrakta flaskmatning som en syntetisk digivning.
 

I ordboken min,

Skrivet av  Morrhoppan
står det att däggdjur = klass varmblodiga ryggradsdjur med fyrrummigt hjärta och hårbeklädd kropp. Föder i regel levande ungar, som de ger di (däggar).

Ormar som föder levande ungar gör det inte "på riktigt" *ler åt mitt klena ordförråd* för de bär äggen inuti som kläcks strax innan födsel och ungarna kravlar ur, har jag hört/sett/läst någonstans. Det rör sig självklart inte om hårda äggskal som exv hönans, utan mer tunnt läderliknande skal.
 

Biologen svarar

Skrivet av  Ullen
Enligt den vetenskapliga definitionen är däggdjur de som diar sina ungar, alltså även kloakdjuren, trots att de lägger ägg. De andra klasserna inom djurriket är svampdjur (t.ex. koraller), coelenterater (maneter, o.d.), plattmaskar (t.ex. iglar), mollusker (t.ex. musslor, sniglar), rundmaskar (t.ex. daggmaskar), spindeldjur, kräftdjur, insekter, echinodermer (t.ex. sjöstjärnor), fiskar, amfibier (t.ex. grodor), reptiler och fåglar. Om jag nu fick de svenska benämningarna rätt, jag har bara en engelsk biologi-bok.
 

hur parar sig maneter?? (imt)

Skrivet av  K.
 

Spännande livscykel

Skrivet av  Ullen
Maneterna har en spännande livscykel faktiskt. De förökar sig genom att släppa ut ägg och spermier i vattnet. Kommer nu inte ihåg om de är en- eller tvåkönade, men jag tror i alla fall inte att en manet kan befrukta sina egna ägg.

Den lilla larven sjunker till botten och fastnar där. Sen växer den ut till en sorts klump varifrån nya maneter lossnar från toppen. Det blir alltså flera nya maneter från varje larv!
 

Artiklar från Familjeliv